Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorKoivisto, Helmiina
dc.contributor.authorSimonaho, Charlotta
dc.date.accessioned2024-05-13T07:46:45Z
dc.date.available2024-05-13T07:46:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94787
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta luokanopettajien työstä moninaisten oppilasryhmien parissa sekä tuoda esiin koulutuksen rakenteellisia säännöksiä, jotka vaikuttavat opettajien työnkuvassa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia asenteita inkluusiota kohtaan luokanopettajat omasivat ja miten he kuvasivat minäpystyvyyttään erityisen tuen oppilaiden luokanopettajina. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineiston keräsimme kahdeltatoista luokanopettajalta, joilla oli luokallaan vähintään yksi erityisen tuen oppilas. Aineisto kerättiin tammikuun viimeisellä viikolla vuonna 2024, sähköisellä kyselyllä. Aineiston analyyseissä hyödynsimme teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat luokanopettajien asenteiden ja minäpystyvyyden erityisen tuen opettajana muodostuvan eri ulottuvuuksista. Asenteiden taustalta oli havaittavissa sekä positiivisia että negatiivisia käyttäytymisuskomuksia. Tulokset toisen tutkimuskysymyksen suhteen osoittivat, että luokanopettajat kuvailivat minäpystyvyyttään Banduran (1977) minäpystyvyysteorian neljän lähteen kautta. Minäpystyvyyden kokemuksissa oli havaittavissa minäpystyvyyttä heikentäviä ja vahvistavia ulottuvuuksia. Luokanopettajien kokemuksissa korostui riittämättömyyden kokemukset. Tulokset olivat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, ja ne viestivät luokanopettajien kaipaavan lisäkoulutusta ja resursseja erityisen tuen oppilaan opettamiseen. Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että luokanopettajakoulutuksen sisällöllä on keskeinen rooli luokanopettajien asenteiden ja minäpystyvyyden kokemuksissa inklusiivisessa luokassa.fi
dc.format.extent80
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLuokanopettajan asenteet inkluusiota kohtaan ja minäpystyvyyden kokemukset erityisen tuen oppilaan opettajana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405133555
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright