dc.contributor.author | Herrala, Mirella | |
dc.date.accessioned | 2024-05-13T05:03:48Z | |
dc.date.available | 2024-05-13T05:03:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94778 | |
dc.description.abstract | Sosiaalisen median sekä teknologian kasvun myötä tehdyt tutkimukset ovat rohkaisseet opettajia puhelinten käytöstä koulun sisäisissä oppimistilanteissa ja koulun ulkopuolella. Puhelinten ajatellaan olevan erityisen hyödyllisiä sanaston ja lausumisen oppimisessa. Sosiaalinen media voi lisäksi motivoida kielenoppimista tarjoamalla mahdollisuuksia kommunikoida muiden kielenoppijoiden kanssa. Instagramin käytöstä kielenoppimisen välineenä on tehty aiempia tutkimuksia, mutta ei juurikaan Suomessa. Lisäksi monet kokemuksiin ja mielipiteisiin liittyvät tutkimukset ovat keskittyneet muiden alojen opiskelijoihin, eikä niinkään kieltenopiskelijoihin.
Tämä tutkielma käsittelee Instagramin käyttöä kielenoppimisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää englanninopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä Instagramin käyttämisestä englannin oppimisen välineenä. Tutkimus suoritettiin kertaluontoisena verkkokyselynä, johon osallistui 29 suomea äidinkielenään puhuvaa englannin pää- ja sivuaineopiskelijaa. Vastaukset analysoitiin määrällisesti sekä laadullisia sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Tulokset osoittavat, että englanninopiskelijat seuraavat pääosin englanninkielisiä vaikuttajia tai brändejä sekä käyttävät usein englantia kommunikoidessa muiden kanssa. Noin puolet vastaajista oli sitä mieltä, että Instagram on ollut heille tärkeä väline englannin oppimisessa. Suurimmalla osalla vastaajista oli positiivisia näkemyksiä Instagramista englannin oppimisen välineenä, vaikka moni ajatteli alustan tuottavan vaikeuksia uusille kielenoppijoille. Mahdollisiksi haittapuoliksi esitettiin alustalla esiintyvä informaali kielenkäyttö, jonka vuoksi kielenoppijat saattavat oppia lauserakenteita ja sanamuotoja väärin.
Tutkimuksen tuloksista on hyötyä esimerkiksi kielenoppijoille, jotka haluavat kehittää kielitaitoaan informaaleissa ja luonnollisissa ympäristöissä. Lisäksi tulokset antavat tietoa sosiaalisen median hyödyistä opettajille ja vanhemmille. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | mobile-assisted language learning | |
dc.subject.other | MALL | |
dc.title | The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405133549 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | Instagram | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | tietokoneavusteinen oppiminen | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | experiences (knowledge) | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | Instagram | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | social media | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | computer-assisted learning | |
dc.subject.yso | attitudes | |