Show simple item record

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorRäsänen, Reetu
dc.date.accessioned2024-05-13T04:58:26Z
dc.date.available2024-05-13T04:58:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94775
dc.description.abstractVideopelien suosio on kasvanut 2000-luvulla, ja sen vuoksi niiden vaikutuksia sekä mahdollista käyttöä kielenoppimisen tukena tutkitaan jatkuvasti. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Escape from Tarkov videopelin vaikutuksia pelaajien englannin sanaston oppimiseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään erilaisten pelimekaniikkojen vaikutuksia englannin sanaston omaksumiseen sekä sanaston siirrettävyyttä todellisen maailman kielitilanteisiin. Tutkimus perustuu pelaajien havaintoihin ja käsityksiin, eikä siinä mitata varsinaista oppimista. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka jaettiin Escape from Tarkov- pelaajien Discord yhteisöissä. Kysely sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä, joiden tarkoituksena oli selvittää pelaajien näkemyksiä Escape from Tarkovin vaikutuksista englannin sanaston oppimiseen. Kyselyyn vastasi yhteensä 31 pelaajaa. Tulokset osoittavat, että enemmistö vastanneista pelaajista (83,9%) on huomannut englannin sanaston kasvua pelaamisen seurauksena. Pelin terminologiaa pidettiin merkittävimpänä sanaston oppimisen kannalta. Suurin osa pelaajista (77,4%) koki sanaston siirrettävyyden todellisen maailman kielitilanteisiin mahdolliseksi. Tutkimuksen perusteella Escape from Tarkov voi toimia tehokkaana välineenä englannin sanaston oppimisessa. Pelimekaniikat sekä vuorovaikutustilanteet pelin sisällä tarjoavat pelaajille mahdollisuuden oppia ja harjoitella sanastoa monipuolisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa pelaajien näkemyksistä videopelien roolista kielenoppimisen tukena ja avaa mahdollisuuksia jatkotutkimukselle aiheeseen liittyen.fi
dc.format.extent29
dc.language.isoen
dc.subject.othervocabulary acquisition
dc.subject.otherEscape from Tarkov
dc.titleGamers’ perceptions on vocabulary acquisition via video games : Escape from Tarkov’s effects on learning English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405133546
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosanavarasto
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokielen omaksuminen
dc.subject.ysohankinta
dc.subject.ysovocabulary (knowledge)
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysolanguage acquisition
dc.subject.ysoacquisition


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record