dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Räsänen, Reetu | |
dc.date.accessioned | 2024-05-13T04:58:26Z | |
dc.date.available | 2024-05-13T04:58:26Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94775 | |
dc.description.abstract | Videopelien suosio on kasvanut 2000-luvulla, ja sen vuoksi niiden vaikutuksia sekä mahdollista käyttöä
kielenoppimisen tukena tutkitaan jatkuvasti. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Escape from Tarkov
videopelin vaikutuksia pelaajien englannin sanaston oppimiseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään erilaisten
pelimekaniikkojen vaikutuksia englannin sanaston omaksumiseen sekä sanaston siirrettävyyttä todellisen maailman
kielitilanteisiin. Tutkimus perustuu pelaajien havaintoihin ja käsityksiin, eikä siinä mitata varsinaista oppimista.
Aineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka jaettiin Escape from Tarkov- pelaajien Discord yhteisöissä. Kysely sisälsi
suljettuja ja avoimia kysymyksiä, joiden tarkoituksena oli selvittää pelaajien näkemyksiä Escape from Tarkovin
vaikutuksista englannin sanaston oppimiseen. Kyselyyn vastasi yhteensä 31 pelaajaa.
Tulokset osoittavat, että enemmistö vastanneista pelaajista (83,9%) on huomannut englannin sanaston kasvua
pelaamisen seurauksena. Pelin terminologiaa pidettiin merkittävimpänä sanaston oppimisen kannalta. Suurin osa
pelaajista (77,4%) koki sanaston siirrettävyyden todellisen maailman kielitilanteisiin mahdolliseksi.
Tutkimuksen perusteella Escape from Tarkov voi toimia tehokkaana välineenä englannin sanaston oppimisessa.
Pelimekaniikat sekä vuorovaikutustilanteet pelin sisällä tarjoavat pelaajille mahdollisuuden oppia ja harjoitella
sanastoa monipuolisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa pelaajien näkemyksistä
videopelien roolista kielenoppimisen tukena ja avaa mahdollisuuksia jatkotutkimukselle aiheeseen liittyen. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | vocabulary acquisition | |
dc.subject.other | Escape from Tarkov | |
dc.title | Gamers’ perceptions on vocabulary acquisition via video games : Escape from Tarkov’s effects on learning English | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405133546 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | sanavarasto | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kielen omaksuminen | |
dc.subject.yso | hankinta | |
dc.subject.yso | vocabulary (knowledge) | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | language acquisition | |
dc.subject.yso | acquisition | |