At your Wit's End : Vocabulary Learning Strategies in Discovering the Meaning of English and Swedish Idioms
Sanaston oppimiseen kuuluu olennaisesti yksittäisten sanojen lisäksi myös monisanaisten fraasien oppiminen. Idiomit ovat monisanaisia, merkitykseltään osin tai täysin läpinäkymättömiä ja ei-kirjaimellisia, melko muuttumattomia fraaseja, joiden merkitys ei ole yksittäisten sanojen merkitysten summa (Moon 1998: 5-8; Wood 2019: 32-33). Tutkimukset ovat osoittaneet, että idiomien erityispiirteet tuottavat usein haasteita kielten oppijoille (ks. esim. Mäntylä 2004; Szczepaniak 2006). Tässä tutkimuksessa selvitettiin vastaus seuraaviin tutkimuskysymyksiin: (1) Mitä strategioita lukiolaiset käyttävät englannin- ja ruotsinkielisten idiomien merkitysten selvittämisessä? (2) Miten hyvin merkitys pystytään selvittämään ja millaisia virheitä vastauksissa esiintyy? (3) Ilmeneekö eroja englannin- ja ruotsinkielisten idiomien selvittämisessä? Tutkimukseen osallistui yhdeksän lukion 2. vuosikurssin opiskelijaa. Osallistujien tehtävänä oli selvittää tuntemattomien englannin- ja ruotsinkielisten idiomien merkitys valitsemiaan keinoja käyttäen samalla ääneen ajatellen. Ääneen ajattelu ja tietokoneella tapahtuva toiminta tallennettiin ruutukaappausvideolla. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella sisällönanalyysillä. Aineistosta löydettiin yhteensä yhdeksän erilaista strategialuokkaa, sekä neljä erilaista virhetyyppiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että strategioista eniten käytettiin kaksikielistä sanakirjaa, arvausstrategiota, kuten kontekstista päättelyä sekä hakukoneen käyttöä (googlettamista). Lisäksi tuloksista ilmeni useita eroja englannin ja ruotsin välillä. Englanninkielisiä idiomeja selvitettiin useampia lyhyemmässä ajassa. Lisäksi lukiolaiset onnistuivat paremmin selvittämään englanninkielisten idiomien merkityksen, sekä olivat vähemmän taipuvaisia kirjaimellisiin käännöksiin, mutta erehtyivät yleistämään arvauksiaan kontekstista useammin. Myös strategioiden käytön määrässä sekä laadussa ilmeni huomattavia eroja. Nämä löydöt osoittavat, että idiomien merkitysten selvittäminen sekä niissä käytetyt strategiat vaihtelevat oppijasta ja kielestä riippuen. Tulosten perusteella olisi tärkeää, että vieraan kielen opetus antaisi oppilaille valmiuksia sanaston oppimisstrategioiden käyttöön sekä auttaisi ymmärtämään idiomien erityispiirteitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ... -
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Vocabulary learning strategies of adult learners of English
Pietiläinen, Virpi (2023)Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja täsmällistä kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain vähän. Sanaston ... -
Gamers’ perceptions on vocabulary acquisition via video games : Escape from Tarkov’s effects on learning English
Räsänen, Reetu (2024)Videopelien suosio on kasvanut 2000-luvulla, ja sen vuoksi niiden vaikutuksia sekä mahdollista käyttöä kielenoppimisen tukena tutkitaan jatkuvasti. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Escape from Tarkov videopelin ... -
Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
Poikonen, Emilia (2023)Kielenoppimisen ja multimedian välistä yhteyttä on tutkittu jo muutaman vuosikymmenen ajan, mutta uudelle tutkimukselle on tarvetta kehittyvän median vuoksi. Modernisoituvassa yhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.