At your Wit's End : Vocabulary Learning Strategies in Discovering the Meaning of English and Swedish Idioms
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sanaston oppimiseen kuuluu olennaisesti yksittäisten sanojen lisäksi myös monisanaisten fraasien oppiminen. Idiomit ovat monisanaisia, merkitykseltään osin tai täysin läpinäkymättömiä ja ei-kirjaimellisia, melko muuttumattomia fraaseja, joiden merkitys ei ole yksittäisten sanojen merkitysten summa (Moon 1998: 5-8; Wood 2019: 32-33). Tutkimukset ovat osoittaneet, että idiomien erityispiirteet tuottavat usein haasteita kielten oppijoille (ks. esim. Mäntylä 2004; Szczepaniak 2006). Tässä tutkimuksessa selvitettiin vastaus seuraaviin tutkimuskysymyksiin: (1) Mitä strategioita lukiolaiset käyttävät englannin- ja ruotsinkielisten idiomien merkitysten selvittämisessä? (2) Miten hyvin merkitys pystytään selvittämään ja millaisia virheitä vastauksissa esiintyy? (3) Ilmeneekö eroja englannin- ja ruotsinkielisten idiomien selvittämisessä? Tutkimukseen osallistui yhdeksän lukion 2. vuosikurssin opiskelijaa. Osallistujien tehtävänä oli selvittää tuntemattomien englannin- ja ruotsinkielisten idiomien merkitys valitsemiaan keinoja käyttäen samalla ääneen ajatellen. Ääneen ajattelu ja tietokoneella tapahtuva toiminta tallennettiin ruutukaappausvideolla. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella sisällönanalyysillä. Aineistosta löydettiin yhteensä yhdeksän erilaista strategialuokkaa, sekä neljä erilaista virhetyyppiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että strategioista eniten käytettiin kaksikielistä sanakirjaa, arvausstrategiota, kuten kontekstista päättelyä sekä hakukoneen käyttöä (googlettamista). Lisäksi tuloksista ilmeni useita eroja englannin ja ruotsin välillä. Englanninkielisiä idiomeja selvitettiin useampia lyhyemmässä ajassa. Lisäksi lukiolaiset onnistuivat paremmin selvittämään englanninkielisten idiomien merkityksen, sekä olivat vähemmän taipuvaisia kirjaimellisiin käännöksiin, mutta erehtyivät yleistämään arvauksiaan kontekstista useammin. Myös strategioiden käytön määrässä sekä laadussa ilmeni huomattavia eroja. Nämä löydöt osoittavat, että idiomien merkitysten selvittäminen sekä niissä käytetyt strategiat vaihtelevat oppijasta ja kielestä riippuen. Tulosten perusteella olisi tärkeää, että vieraan kielen opetus antaisi oppilaille valmiuksia sanaston oppimisstrategioiden käyttöön sekä auttaisi ymmärtämään idiomien erityispiirteitä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24878]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2022)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ... -
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
Poikonen, Emilia (2023)Kielenoppimisen ja multimedian välistä yhteyttä on tutkittu jo muutaman vuosikymmenen ajan, mutta uudelle tutkimukselle on tarvetta kehittyvän median vuoksi. Modernisoituvassa yhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa ... -
Learning styles versus learning strategies : how Finnish upper secondary schoolers study vocabulary
Siltanen, Mona (2017)Oppimistyylit ja erilaiset niitä tukevat oppimisstrategiat ovat iso osa onnistunutta oppimista ja niitä on tutkittu paljon. Tämä tutkimus keskittyy suomalaisten lukion toisen vuoden opiskelijoiden oppimistyylien ja heidän ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...