Gamers’ perceptions on vocabulary acquisition via video games : Escape from Tarkov’s effects on learning English
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Videopelien suosio on kasvanut 2000-luvulla, ja sen vuoksi niiden vaikutuksia sekä mahdollista käyttöä
kielenoppimisen tukena tutkitaan jatkuvasti. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Escape from Tarkov
videopelin vaikutuksia pelaajien englannin sanaston oppimiseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään erilaisten
pelimekaniikkojen vaikutuksia englannin sanaston omaksumiseen sekä sanaston siirrettävyyttä todellisen maailman
kielitilanteisiin. Tutkimus perustuu pelaajien havaintoihin ja käsityksiin, eikä siinä mitata varsinaista oppimista.
Aineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka jaettiin Escape from Tarkov- pelaajien Discord yhteisöissä. Kysely sisälsi
suljettuja ja avoimia kysymyksiä, joiden tarkoituksena oli selvittää pelaajien näkemyksiä Escape from Tarkovin
vaikutuksista englannin sanaston oppimiseen. Kyselyyn vastasi yhteensä 31 pelaajaa.
Tulokset osoittavat, että enemmistö vastanneista pelaajista (83,9%) on huomannut englannin sanaston kasvua
pelaamisen seurauksena. Pelin terminologiaa pidettiin merkittävimpänä sanaston oppimisen kannalta. Suurin osa
pelaajista (77,4%) koki sanaston siirrettävyyden todellisen maailman kielitilanteisiin mahdolliseksi.
Tutkimuksen perusteella Escape from Tarkov voi toimia tehokkaana välineenä englannin sanaston oppimisessa.
Pelimekaniikat sekä vuorovaikutustilanteet pelin sisällä tarjoavat pelaajille mahdollisuuden oppia ja harjoitella
sanastoa monipuolisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa pelaajien näkemyksistä
videopelien roolista kielenoppimisen tukena ja avaa mahdollisuuksia jatkotutkimukselle aiheeseen liittyen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games
Teittinen, Taija (2017)Videopelaaminen on yksi nykypäivän suosituimmista vapaa-ajan harrastuksista, ja sillä on tutkittu olevan monia positiivisia vaikutuksia. Pelaamisen suosion kasvu osoittautuu esimerkiksi kasvavina tuotantobudjetteina, jotka ... -
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
At your Wit's End : Vocabulary Learning Strategies in Discovering the Meaning of English and Swedish Idioms
Halonen, Noomi (2022)Sanaston oppimiseen kuuluu olennaisesti yksittäisten sanojen lisäksi myös monisanaisten fraasien oppiminen. Idiomit ovat monisanaisia, merkitykseltään osin tai täysin läpinäkymättömiä ja ei-kirjaimellisia, melko muuttumattomia ...