dc.contributor.advisor | Seilonen, Marja | |
dc.contributor.author | Ihalainen, Aada | |
dc.date.accessioned | 2024-05-11T06:15:13Z | |
dc.date.available | 2024-05-11T06:15:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94759 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa tarkastellaan suomi toisena kielenä opettajien käsityksiä opetuskeskustelusta. Tavoitteena on selvittää seuraavien tutkimuskysymysten avulla:
1. Millaisena S2-opettajat näkevät opetuskeskustelun?
2. Miten S2-opettajat kuvaavat toimintaansa ja kielenkäyttöään opetuskeskusteluissa?
Tutkimuksessa käsitys oppimisesta ja kielestä on sosiokulttuurisen lähestymistavan mukainen. Käsitysten tutkimuksessa myötäillään fenomenografista tutkimusotetta. Aineisto on kerätty haastattelemalla neljää suomi toisena kielenä opettajaa. Litteroitu haastatteluaineisto on teemoiteltu, ja se on analysoitu sisällönanalyysin keinoin.
Analyysissä tuodaan esiin opetuskeskusteluun vaikuttavia tekijöitä ja opetuskeskusteluille ominaisia piirteitä. Lisäksi opetuskeskusteluja tarkastellaan suhteessa opettajien työkokemukseen.
Opetuskeskustelu on erottamaton osa opettajan ammatillista osaamista, joka kehittyy työelämässä toimiessa. Opettajat näkevät opetuskeskustelun tilanteisena ja vuorovaikutteisena kielenkäyttötilanteena, jossa oppijan kielenkäyttö on avainasemassa. Opettajat tietävät paljon siitä, millaiset asiat opetuskeskustelussa ovat keskeisiä ja oppimista edistäviä. Opetuskeskustelu on tärkeää mukauttaa vastaamaan oppijoiden tarpeita ja kielitaidon tasoa. | fi |
dc.format.extent | 20 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | ”En mää voi ennakkoon päättää miten tää näytelmä tässä menee” : S2-opettajien käsityksiä opetuskeskusteluista | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405113530 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | opetuskeskustelu | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |