Edistyneiden S2-puhujien käsityksiä suomen lauserakenteiden luontevuudesta
Tässä tutkielmassa tutkin edistyneiden S2-puhujien käsityksiä suomen kielen tiettyjen lauserakenteiden luontevuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaiset lauserakenteet ja ilmaisutavat edistyneet S2- puhujat käsittävät luonteviksi ja millä tavoin he perustelevat käsityksiään. Tutkimukseen osallistui 10 suomea muuna kuin ensikielenä puhuvaa kielenpuhujaa ja 10 ensi- ja äidinkielistä suomenpuhujaa. Tutkimus toteutettiin kartoittamalla edistyneden S2-puhujien taustatiedot, teetättämällä tutkimukseen osallistujilla tätä tutkimusta varten laadittu lingvistinen testi ja haastattelemalla edistyneitä S2-puhujia testisuorituksen jälkeen. Lingvistinen testi laadittiin modifioimalla kolmea tarkastelun kohteeksi valittua suomen kielen piirrettä: Partitiiviobjektia, liitepartikkeleita ja VtA-loppuisia verbejä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä yhdistyvät käyttöpohjaisen kielenoppimisen malli ja sosiokonstruktivistinen näkemys kielen oppimisesta. Kieliopin omaksumisella ja sen opetuksella katsotaan tässä tutkimuksessa olevan yhteys kielenoppijan mielen sisäisen kieliopin muodostumiseen. Edistyneiden S2- puhujien käsitysten vertailukohteena on kieliopeista (ISK 2004; White 2008) välittyvä käsitys tutkimukseen valittujen kielellisten piirteiden konventionaalisesta käytöstä. Lingvistisessä testissä esitettyjen luontevuuden arviointien katsotaan tässä edustavan kielenoppijoiden mielen sisäisiä kieliopin konstruktioita, jotka puolestaan vaikuttavat yhdessä oppijan toiminnan ja eri kieliympäristöistä saatujen kielenkäyttökokemusten kanssa käsitysten syntymiseen.
Lingvistisessä testissä keskityttiin tarkastelemaan kolmea suomen kielen piirrettä ja edistyneiden S2-puhujien käsityksiä niiden käytöstä. Tarkasteltavat kielelliset piirteet olivat partitiiviobjekti, liitepartikkelit ja VtA- loppuiset verbit. Taustatekijöiden vaikutusta edistyneiden S2-puhujien käsityksiin tarkasteltiin tilastollisin menetelmin. Haastatteluilla selvitettiin edistyneiden S2-puhujien tapoja arvioida testissä heille esitettyjen lauseiden luontevuutta. Laadullisen tutkimusaineiston analyysissa edistyneiden S2-puhujien käsityksiä analysoitiin fenomenografista tutkimusotetta hyödyntäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että edistyneiden S2-puhujien viiteryhmässä käsitykset poikkesivat toisistaan selvästi enemmän kuin S1-verrokkiryhmän jäsenten keskinäiset käsitykset. Edistyneiden S2-puhujien käsityksissä oli eniten keskinäistä vaihtelua liitepartikkeli-rakenteen sisältäneiden lauseiden kohdalla. S2- puhujien tavoista arvioida testilauseita erottui kaksi arvioinnin strategiaa: kokonaisvaltainen eli holistinen ja lauserakenteen yksityiskohtiin spesifimmin keskittyvä analyyttisempi lähestymistapa. Taustatiedoista ja testituloksista tehdyn tilastoanalyysin tulokset osoittavat, että kielenkäyttökokemuksella ja maassaoloajalla on vaikutusta siihen, kuinka yhtenevästi edistyneiden S2-puhujien käsitykset vastaavat kieliopeista välittyviä käsityksiä lauserakenteiden luontevuudesta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomen kieltä oppimassa WordDiven avulla : kielenoppimisohjelmiston käyttäjien käsityksiä ja kokemuksia opiskelustaan
Mäkelä, Maiju (2015)Tutkielmassa tarkastellaan 20:n S2-oppijan kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta ja WordDive-kielenoppimisohjelmiston käyttämisestä. WordDive on samannimisen yrityksen julkaisema multimodaalinen oppimateriaali. ... -
Ryhmäkeskustelua valtakielestä : maahanmuuttajien käsityksiä suomesta muuton jälkeen
Kyllönen, Tanja (2015)Tämä tutkielma käsittelee maahanmuuttajien kielikäsityksiä silloin, kun he ovat vasta saapuneet Suomeen ja alkaneet kuulla suomen kieltä ympärillään. Selvitän, millaisia vaikutelmia ja mielikuvia suomi heissä herättää ja ... -
Imagined Identities and Communities in the Learning Context of Finnish as a Second Language
Sun, Dukkeum; Ruohotie-Lyhty, Maria (Scandinavian University Press / Universitetsforlaget AS, 2022)This case study on two migrant pupils of Finnish as L2 was carried out in Finland, which lies outside the most common context of such research, i.e. ESL or EFL in an English-speaking country. The study thus attempts to ... -
Suomen kielen käyttämiseen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus
Scotson, Mia (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2019)Tässä artikkelissa tarkastelen sosiokulttuurisen teorian näkökulmasta kahden korkeakoulutetun suomen kielen käyttäjän kielenoppimiseen ja kielen käyttämiseen liittyviä tunteita sekä sitä, miten tunteet ja käsitykset ... -
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ...