”En mää voi ennakkoon päättää miten tää näytelmä tässä menee” : S2-opettajien käsityksiä opetuskeskusteluista
Tutkielmassa tarkastellaan suomi toisena kielenä opettajien käsityksiä opetuskeskustelusta. Tavoitteena on selvittää seuraavien tutkimuskysymysten avulla:
1. Millaisena S2-opettajat näkevät opetuskeskustelun?
2. Miten S2-opettajat kuvaavat toimintaansa ja kielenkäyttöään opetuskeskusteluissa?
Tutkimuksessa käsitys oppimisesta ja kielestä on sosiokulttuurisen lähestymistavan mukainen. Käsitysten tutkimuksessa myötäillään fenomenografista tutkimusotetta. Aineisto on kerätty haastattelemalla neljää suomi toisena kielenä opettajaa. Litteroitu haastatteluaineisto on teemoiteltu, ja se on analysoitu sisällönanalyysin keinoin.
Analyysissä tuodaan esiin opetuskeskusteluun vaikuttavia tekijöitä ja opetuskeskusteluille ominaisia piirteitä. Lisäksi opetuskeskusteluja tarkastellaan suhteessa opettajien työkokemukseen.
Opetuskeskustelu on erottamaton osa opettajan ammatillista osaamista, joka kehittyy työelämässä toimiessa. Opettajat näkevät opetuskeskustelun tilanteisena ja vuorovaikutteisena kielenkäyttötilanteena, jossa oppijan kielenkäyttö on avainasemassa. Opettajat tietävät paljon siitä, millaiset asiat opetuskeskustelussa ovat keskeisiä ja oppimista edistäviä. Opetuskeskustelu on tärkeää mukauttaa vastaamaan oppijoiden tarpeita ja kielitaidon tasoa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta
Koistinen, Iida (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta. Luetun ymmärtämisellä on merkittävä rooli kielenoppijan minäpystyvyyteen ja osallisuuteen ... -
Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
Fahlström, Piia (2023)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan ... -
Virhe ei ole kirosana, vai onko? : opettajien käsityksiä virheestä
Ahola, Sari; Tossavainen, Henna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Meistä monet ehkä muistavat, miten opettaja oli merkinnyt virheet punakynällä kirjoitelmiin ja koepapereihin. Virheiden määrä tavallisesti vaikutti siihen, minkä arvosanan tai pistemäärän suorituksesta sai. Kirjoittamisen ... -
Ryhmäkeskustelua valtakielestä : maahanmuuttajien käsityksiä suomesta muuton jälkeen
Kyllönen, Tanja (2015)Tämä tutkielma käsittelee maahanmuuttajien kielikäsityksiä silloin, kun he ovat vasta saapuneet Suomeen ja alkaneet kuulla suomen kieltä ympärillään. Selvitän, millaisia vaikutelmia ja mielikuvia suomi heissä herättää ja ... -
Edistyneiden S2-puhujien käsityksiä suomen lauserakenteiden luontevuudesta
Miettola, Lauri (2016)Tässä tutkielmassa tutkin edistyneiden S2-puhujien käsityksiä suomen kielen tiettyjen lauserakenteiden luontevuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaiset lauserakenteet ja ilmaisutavat edistyneet S2- ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.