Ryhmäkeskustelua valtakielestä : maahanmuuttajien käsityksiä suomesta muuton jälkeen
Tämä tutkielma käsittelee maahanmuuttajien kielikäsityksiä silloin, kun he ovat vasta saapuneet Suomeen ja alkaneet kuulla suomen kieltä ympärillään. Selvitän, millaisia vaikutelmia ja mielikuvia suomi heissä herättää ja millaisia maallikkokäsityksiä ja kieliasenteita näiden pohjalta muodostuu. Lisäksi olen tutkimuksessani kiinnostunut maahanmuuttajien suomen kielen oppimismotivaatiosta. Tutkin, miten maahanmuuttajat itse näkevät motivaationsa muodostuneen ja miten käsitykset ja asenteet ovat heidän mielestään siihen vaikuttaneet.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja kuuluu kansanlingvistiikan kenttään. Se hyödyntää aikaisemman kansanlingvistisen ja suomi toisena kielenä -tutkimuksen lisäksi myös muuta käsitys-, asenne- ja motivaatiotutkimusta. Vaikka maahanmuuttajien kielikäsityksiä on tutkittu aiemminkin, ei juuri vaikutelmiin ja mielikuviin kohdistuvaa tutkimusta ole vielä Suomessa tehty. Aihe on ajankohtainen, sillä maahanmuuttajien määrä kasvaa vuosi vuodelta ja tarvitaan lisätietoa siitä, miten maahanmuuttajat suhtautuvat maamme valtakieleen ja eri kielimuotoihin.
Metodina tutkimuksessa oli ryhmäkeskustelu, jossa osanottajien oli mahdollista inspiroida toisiaan ja saada näin ajatukset paremmin liikkeelle. Tutkimukseen osallistui 13 maahanmuuttajaa, jotka olivat asuneet Suomessa jo jonkin aikaa ja osasivat puhua suomea. He muistelivat alkuaikojen ajatuksiaan kielestä 3–4 hengen pienryhmissä. Keskustelut perustuivat kollektiiviseen muisteluun, jossa muistikuvia pyrittiin saamaan pintaan ryhmän avustuksella. Informantit saivat tuoda esille omat kokemuksensa ja ajatuksensa kielestä juuri sellaisina, kuin ne heille itselleen näyttäytyivät, jolloin oli kyse introspektiosta. Keskustelujen alun virikemateriaalina toimivat muistilaput, joille informantit saivat kirjoittaa ajatuksiaan ja joiden pohjalta keskustelut käynnistettiin.
Aineiston analysoimisen työkaluna oli sisällönanalyysi, jonka avulla teemoittelin nauhoitetun ja litteroidun keskustelumateriaalin. Keskusteluissa suomen kieltä käsiteltiin sekä isona kokonaisuutena että pieniin yksiköihin keskittyen. Yhteisiä teemoja olivat esimerkiksi sanasto, rakenne, ääntämisasiat ja kielen miellyttävyys. Lisäksi informantit vertasivat suomea muihin osaamiinsa kieliin ja oman asuinalueensa varianttia yleispuhekieleen. Käsityksillä ja asenteilla oli selvä yhteys motivaatioon, mikä on havaittu jo aikaisemmissakin tutkimuksissa.
Tulosten perusteella maahanmuuttajat kielellistävät käsityksiään monipuolisesti ja pystyvät katsomaan kieltä useista eri näkökulmista. Tutkimus vahvisti monien eri tekijöiden vaikuttavan motivaation syntymiseen. Näitä olivat esimerkiksi käsitykset kielestä sekä oppijan omat tavoitteet ja toiveet. Kieli ja sen oppiminen ovat tärkeässä roolissa uuteen maahan integroitumisessa, ja tutkimukseni toikin lisätietoa siitä, miten maahanmuuttajat suhtautuvat suomen kieleen. Tutkimustuloksista on hyötyä myös mm. suomi toisena kielenä -opettajille, sillä on olennaista opettaa maahanmuuttajille sellaisia asioita, jotka tukevat heidän tavoitteitaan. Opettajan on hyvä tietää, millainen kielikäsitys oppijoilla opeteltavasta kielestä on ja mikä heitä motivoi opiskelemaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa
Rukko, Soili (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijat kokivat erilaiset ... -
Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
Fahlström, Piia (2023)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan ... -
Yksilön ja yhteisön kielitaitoa : maahanmuuttajaopiskelijoiden kertomuksia kommunikointihalukkuudestaan ja käsityksistään suomesta opiskelukielenä ammatillisessa koulutuksessa
Kulju, Jonna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)The present study focuses on three immigrants' narratives about Finnish at vocational education. The aim is to investigate how immigrants narrate about willingness to communicate and learner beliefs and how they portray ... -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ... -
Maahanmuuttaja suomen kieltä käyttämässä : katsaus aikuisten maahanmuuttajien kielivalintoja koskeviin tutkimuksiin
Vauhkonen, Tanja (2017)Tämä tutkimus on suomi toisena kielenä -alan kirjallisuuskatsaus, ja sen tavoitteena on kartoittaa aiemmin tehdyt tutkimukset aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen käyttämisestä luokan ulkopuolisissa vuorovaikutustilanteissa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.