A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
Organisaatioiden navigoidessa kriisitilanteita ne usein hyödyntävät monipuolisia kriisiviestintästrategioita
sidosryhmäviestinnässään ja narratiivien hallinnassa. Vaikka sosiaalisen median alustat tarjoavat työkaluja nopeaan ja
tehokkaaseen viestintään sekä mahdollistavat suoran vuorovaikutuksen sidosryhmien kanssa organisaatiokriisin
aikana, monet organisaatiot edelleen luottavat perinteisiin medioihin ja omiin verkkosivustoihinsa pääkanavinaan
kriisiviestinnässä.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia PR-lausuntoja ja kriisiviestintästrategioita sekä niiden saamaa vastetta
sosiaalisessa mediassa. Valitsemani sosiaalisen median alustat ovat TikTok ja X (aiemmin Twitter). Tähän tutkielmaan
valitsin kolme merkittävää PR-kriisitilannetta kolmelta eri organisaatiolta vuodelta 2022: Ticketmasterin Taylor
Swiftin Eras-kiertueen lippukaaos, Kanye West ja Adidas Westin antisemitismisten ulostulojen jälkeen, sekä paljon
huomiota herättänyt Will Smithin läpsäys Oscar-gaalassa. Näitä kolmea tapausta käsiteltiin laajasti sekä uutismediassa
että sosiaalisessa mediassa, ja niiden takana olevat organisaatiot ovat tunnettuja ja merkittäviä toimijoita omilla
aloillaan, minkä takia ne on valittu tähän tutkimukseen.
Kaikki kolme organisaatiota omaksuivat erilaisia lähestymistapoja kriisiviestinnässään. Adidaksen lausunnossa
hyödynnettiin kolmea kuudesta Cornelissenin (2017) kuvaamasta strategiasta, Akatemian lausunnossa viittä ja
Ticketmasterin lausunnossa puolestaan kaikkia kuutta. Organisaatioiden lausuntoihin sosiaalisessa mediassa reagoitiin
yhteisillä teemoilla, joista merkittävimpänä käyttäjät toimivat usein tiedonlähteinä raportoiden kriiseistä ja
lausunnoista, joskin jokaisen tapauksen reaktioista löytyi myös omia tapauskohtaisia piirteitään.
Sosiaalisen median vuorovaikutustilanteiden analyysi tarjoaa organisaatioille työkalun tutkia, miten mahdolliset
kuluttajat näkevät kyseisen organisaation, ja auttaa organisaatioita arvioimaan, kuinka tehokkaita niiden
kriisiviestintästrategiat ja PR-lausunnot ovat olleet. Kuluttajien reaktioiden vertaaminen eri alustojen välillä voi auttaa
organisaatioita kehittämään tehokkaampia alusta- ja yleisökohtaisia viestintästrategioita.
...
Asiasanat
social media studies critical discourse studies sosiaalisen median tutkimus kriittinen diskurssintutkimus soveltava kielitiede yhteisöviestintä viestintä kriisiviestintä sosiaalinen media kriisinhallinta diskurssianalyysi kriisit media viestintästrategiat mediatutkimus TikTok applied linguistics organisational communication and public relations communication crisis communication social media crisis management discourse analysis crises communication strategies media studies
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29441]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Crisis communication and terrorism : mapping challenges and co-creating solutions
Ruggiero, Aino (University of Jyväskylä, 2017)Terrorism is a globally connected, uncontrollable, transboundary risk that continually evolves and changes forms, resulting in multiple complexities that affect the lives of both citizens and organisations across the ... -
Alert but somewhat unaligned : public sector organisations’ social media listening strategies during the COVID-19 pandemic
Erkkilä, Taina; Luoma-aho, Vilma (Emerald, 2023)Purpose During the COVID-19 pandemic, public sector organisations produced thousands of social media messages weekly answering citizens questions and informing the public on safety related matters. The purpose of this ... -
Miten sosiaalisen median viestintä yritysten kriisitilanteissa vaikuttaa kuluttajien brändiasenteisiin?
Inberg, Sonja (2021)Kriisin sattuessa yrityksen sidosryhmät kaipaavat entistä nopeampaa reagointia ja viestintää. Tällaisen nopean viestinnän mahdollistaa sosiaalinen media, joka tarjoaa yrityksille myös mahdollisuuden vuorovaikutukseen ... -
Maturity in leaps and bounds : organisational listening for customer engagement
Erkkilä, Taina; Luoma-aho, Vilma (Routledge, 2023)Much organisational development occurs during times of crisis when answers and solutions are urgently needed. The objective of this article is to show examples illustrating that organisational listening on social media may ... -
Representations of Taylor Swift in American online entertainment news articles
Lukander, Enni (2022)Diskurssit eli kielenkäyttötavat liittyvät vahvasti siihen, miten ihmiset hahmottavat todellisuutta sekä erilaisia ilmiöitä. Diskurssit siis rakentavat todellisuutta, mutta samaan aikaan niitä ympäröivä sosiaalinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.