A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
Abstract
Organisaatioiden navigoidessa kriisitilanteita ne usein hyödyntävät monipuolisia kriisiviestintästrategioita
sidosryhmäviestinnässään ja narratiivien hallinnassa. Vaikka sosiaalisen median alustat tarjoavat työkaluja nopeaan ja
tehokkaaseen viestintään sekä mahdollistavat suoran vuorovaikutuksen sidosryhmien kanssa organisaatiokriisin
aikana, monet organisaatiot edelleen luottavat perinteisiin medioihin ja omiin verkkosivustoihinsa pääkanavinaan
kriisiviestinnässä.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia PR-lausuntoja ja kriisiviestintästrategioita sekä niiden saamaa vastetta
sosiaalisessa mediassa. Valitsemani sosiaalisen median alustat ovat TikTok ja X (aiemmin Twitter). Tähän tutkielmaan
valitsin kolme merkittävää PR-kriisitilannetta kolmelta eri organisaatiolta vuodelta 2022: Ticketmasterin Taylor
Swiftin Eras-kiertueen lippukaaos, Kanye West ja Adidas Westin antisemitismisten ulostulojen jälkeen, sekä paljon
huomiota herättänyt Will Smithin läpsäys Oscar-gaalassa. Näitä kolmea tapausta käsiteltiin laajasti sekä uutismediassa
että sosiaalisessa mediassa, ja niiden takana olevat organisaatiot ovat tunnettuja ja merkittäviä toimijoita omilla
aloillaan, minkä takia ne on valittu tähän tutkimukseen.
Kaikki kolme organisaatiota omaksuivat erilaisia lähestymistapoja kriisiviestinnässään. Adidaksen lausunnossa
hyödynnettiin kolmea kuudesta Cornelissenin (2017) kuvaamasta strategiasta, Akatemian lausunnossa viittä ja
Ticketmasterin lausunnossa puolestaan kaikkia kuutta. Organisaatioiden lausuntoihin sosiaalisessa mediassa reagoitiin
yhteisillä teemoilla, joista merkittävimpänä käyttäjät toimivat usein tiedonlähteinä raportoiden kriiseistä ja
lausunnoista, joskin jokaisen tapauksen reaktioista löytyi myös omia tapauskohtaisia piirteitään.
Sosiaalisen median vuorovaikutustilanteiden analyysi tarjoaa organisaatioille työkalun tutkia, miten mahdolliset
kuluttajat näkevät kyseisen organisaation, ja auttaa organisaatioita arvioimaan, kuinka tehokkaita niiden
kriisiviestintästrategiat ja PR-lausunnot ovat olleet. Kuluttajien reaktioiden vertaaminen eri alustojen välillä voi auttaa
organisaatioita kehittämään tehokkaampia alusta- ja yleisökohtaisia viestintästrategioita.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405103522Käytä tätä linkitykseen.
Language
English