Show simple item record

dc.contributor.advisorLeila, Kääntä
dc.contributor.advisorArja, Piirainen-Marsh
dc.contributor.authorVesterinen, Ida
dc.date.accessioned2024-05-10T10:13:13Z
dc.date.available2024-05-10T10:13:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94750
dc.description.abstractOrganisaatioiden navigoidessa kriisitilanteita ne usein hyödyntävät monipuolisia kriisiviestintästrategioita sidosryhmäviestinnässään ja narratiivien hallinnassa. Vaikka sosiaalisen median alustat tarjoavat työkaluja nopeaan ja tehokkaaseen viestintään sekä mahdollistavat suoran vuorovaikutuksen sidosryhmien kanssa organisaatiokriisin aikana, monet organisaatiot edelleen luottavat perinteisiin medioihin ja omiin verkkosivustoihinsa pääkanavinaan kriisiviestinnässä. Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia PR-lausuntoja ja kriisiviestintästrategioita sekä niiden saamaa vastetta sosiaalisessa mediassa. Valitsemani sosiaalisen median alustat ovat TikTok ja X (aiemmin Twitter). Tähän tutkielmaan valitsin kolme merkittävää PR-kriisitilannetta kolmelta eri organisaatiolta vuodelta 2022: Ticketmasterin Taylor Swiftin Eras-kiertueen lippukaaos, Kanye West ja Adidas Westin antisemitismisten ulostulojen jälkeen, sekä paljon huomiota herättänyt Will Smithin läpsäys Oscar-gaalassa. Näitä kolmea tapausta käsiteltiin laajasti sekä uutismediassa että sosiaalisessa mediassa, ja niiden takana olevat organisaatiot ovat tunnettuja ja merkittäviä toimijoita omilla aloillaan, minkä takia ne on valittu tähän tutkimukseen. Kaikki kolme organisaatiota omaksuivat erilaisia lähestymistapoja kriisiviestinnässään. Adidaksen lausunnossa hyödynnettiin kolmea kuudesta Cornelissenin (2017) kuvaamasta strategiasta, Akatemian lausunnossa viittä ja Ticketmasterin lausunnossa puolestaan kaikkia kuutta. Organisaatioiden lausuntoihin sosiaalisessa mediassa reagoitiin yhteisillä teemoilla, joista merkittävimpänä käyttäjät toimivat usein tiedonlähteinä raportoiden kriiseistä ja lausunnoista, joskin jokaisen tapauksen reaktioista löytyi myös omia tapauskohtaisia piirteitään. Sosiaalisen median vuorovaikutustilanteiden analyysi tarjoaa organisaatioille työkalun tutkia, miten mahdolliset kuluttajat näkevät kyseisen organisaation, ja auttaa organisaatioita arvioimaan, kuinka tehokkaita niiden kriisiviestintästrategiat ja PR-lausunnot ovat olleet. Kuluttajien reaktioiden vertaaminen eri alustojen välillä voi auttaa organisaatioita kehittämään tehokkaampia alusta- ja yleisökohtaisia viestintästrategioita.fi
dc.format.extent42
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersocial media studies
dc.subject.othercritical discourse studies
dc.subject.othersosiaalisen median tutkimus
dc.subject.otherkriittinen diskurssintutkimus
dc.titleA slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405103522
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosoveltava kielitiede
dc.subject.ysoyhteisöviestintä
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokriisiviestintä
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokriisinhallinta
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysokriisit
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoviestintästrategiat
dc.subject.ysomediatutkimus
dc.subject.ysoTikTok
dc.subject.ysoapplied linguistics
dc.subject.ysoorganisational communication and public relations
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysocrisis communication
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysocrisis management
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.subject.ysocrises
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysocommunication strategies
dc.subject.ysomedia studies
dc.subject.ysoTikTok
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright