”Man lär sig när man undervisar” : språkfärdighet i lärararbete på svenska som andraspråk i svenska skolor i Finland
Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia toisella
kielellään ruotsinkielisissä kouluissa työskentelevillä opettajilla on ruotsin kielen taidostaan.
Tarkoituksena oli myös selvittää, miten opettajat kokevat toisella kielellä työskentelyn vaikuttavan
opettajan työhön. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia toisella kielellä työskentelevillä
opettajilla on muun kouluyhteisön suhtautumisesta heihin ja heidän kielitaitoonsa ruotsin kielessä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselomakkeella, johon vastasi 16 ruotsinkielisissä kouluissa
työskentelevää opettajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin pääosin laadullisella sisällönanalyysilla. Osa
aineistosta analysoitiin numeerisesti kuvailevien tilastojen avulla.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että toisella kielellä työskentelevät opettajat pitävät kaiken
kaikkiaan ruotsin kielen taitoaan hyvänä, kiitettävänä tai erinomaisena. Opettajat kokivat kielitaitonsa
pääosin riittäväksi työssään. Tulokset myös osoittavat, että toisella kielellä työskentelevien opettajien
kielitaitoon kuuluu osana kielitaidon kehittäminen ja kehittyminen. Opettajat kertoivat erilaisista
tavoistaan kehittää kielitaitoaan niin vapaa-ajallaan kuin osana työtään. Lisäksi tulokset osoittivat, että
opettajien ruotsin kielen taito vaihtelee eri tilanteissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat kokevat toisella kielellä työskentelyn vaikuttavan
opettajan työhön eri tavoin. Tuloksista kävi ilmi, että opettajat näkivät kielitaidon ja opettajan työn
liittyvän vahvasti toisiinsa. Osa opettajista koki, ettei toisella kielellä työskentely juuri vaikuta opettajan
työhön. Osa opettajista kuitenkin koki, että työ on joiltain osin haastavampaa ja esimerkiksi
suunnittelutyö saattaa vaatia enemmän aikaa.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni myös, että kouluyhteisö suhtautuu pääosin positiivisesti
tutkimuksen opettajiin ja heidän ruotsin kielen taitoonsa. Osa opettajista oli kuitenkin myös kokenut, että
oppilaat kommentoivat heidän kielenkäyttöään negatiivisesti. Toisaalta opettajat kokivat esimerkiksi
saaneensa tarvittaessa apua ja tukea kielellisissä asioissa niin oppilailta kuin kollegoiltakin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Puhuminen, no emmä tiiä oonko mä siinä hyvä, mutta kyllä mä siitä ihan tykkään" : språkstudenters uppfattningar om och upplevelser av sin muntliga språkfärdighet och muntlig kommunikation på svenska och tyska
Ilomäki, Sonja (2015)Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suullisten taitojen harjoittelua ei usein huomioida tarpeeksi koulussa. Painotus riippuu usein opettajasta. Siksi opiskelijoilla voikin olla hyvin erilaiset suulliset taidot ... -
Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket
Lanu, Katja (2015)Opiskelijoiden kielikäsitykset voivat vaikuttaa heidän toimintaansa kielenoppimisprosessissa ja käsitykset voivat olla jopa ristiriitaisia keskenään. Kuitenkin käsityksiä ruotsin kielestä on tutkittu vain vähän, sillä ... -
Språkfärdighet i svenska och användning av svenska inom handelsbranschen : en enkätstudie i Mellersta Finland
Björkman, Eva-Marié (2020)Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää ruotsin kielen osaamista ja ruotsin kielen käyttöä kaupan alalla Keski-Suomessa. Tutkimukseen valikoitui yksi kaupan alan yritys Keski-Suomesta ja tutkimus toteutettiin sähköisen ... -
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ... -
Föreställningar och uppfattningar om invandrarelevernas inlärning av svenska och engelska i finsk grundskola
Lemmetty, Satu (2011)Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus on selvittää opettajien käsityksiä ja uskomuksia maahanmuuttajaoppilaista englannin ja ruotsin kielten oppijoina sekä maahanmuuttajaoppilaiden käsityksiä omasta vieraiden kielten ...