dc.contributor.advisor | Mård-Miettinen, Karita | |
dc.contributor.author | Koivisto, Marjatta | |
dc.date.accessioned | 2024-05-10T10:08:42Z | |
dc.date.available | 2024-05-10T10:08:42Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94748 | |
dc.description.abstract | Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia toisella
kielellään ruotsinkielisissä kouluissa työskentelevillä opettajilla on ruotsin kielen taidostaan.
Tarkoituksena oli myös selvittää, miten opettajat kokevat toisella kielellä työskentelyn vaikuttavan
opettajan työhön. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia toisella kielellä työskentelevillä
opettajilla on muun kouluyhteisön suhtautumisesta heihin ja heidän kielitaitoonsa ruotsin kielessä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselomakkeella, johon vastasi 16 ruotsinkielisissä kouluissa
työskentelevää opettajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin pääosin laadullisella sisällönanalyysilla. Osa
aineistosta analysoitiin numeerisesti kuvailevien tilastojen avulla.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että toisella kielellä työskentelevät opettajat pitävät kaiken
kaikkiaan ruotsin kielen taitoaan hyvänä, kiitettävänä tai erinomaisena. Opettajat kokivat kielitaitonsa
pääosin riittäväksi työssään. Tulokset myös osoittavat, että toisella kielellä työskentelevien opettajien
kielitaitoon kuuluu osana kielitaidon kehittäminen ja kehittyminen. Opettajat kertoivat erilaisista
tavoistaan kehittää kielitaitoaan niin vapaa-ajallaan kuin osana työtään. Lisäksi tulokset osoittivat, että
opettajien ruotsin kielen taito vaihtelee eri tilanteissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat kokevat toisella kielellä työskentelyn vaikuttavan
opettajan työhön eri tavoin. Tuloksista kävi ilmi, että opettajat näkivät kielitaidon ja opettajan työn
liittyvän vahvasti toisiinsa. Osa opettajista koki, ettei toisella kielellä työskentely juuri vaikuta opettajan
työhön. Osa opettajista kuitenkin koki, että työ on joiltain osin haastavampaa ja esimerkiksi
suunnittelutyö saattaa vaatia enemmän aikaa.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni myös, että kouluyhteisö suhtautuu pääosin positiivisesti
tutkimuksen opettajiin ja heidän ruotsin kielen taitoonsa. Osa opettajista oli kuitenkin myös kokenut, että
oppilaat kommentoivat heidän kielenkäyttöään negatiivisesti. Toisaalta opettajat kokivat esimerkiksi
saaneensa tarvittaessa apua ja tukea kielellisissä asioissa niin oppilailta kuin kollegoiltakin. | fi |
dc.format.extent | 56 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | andraspråk | |
dc.subject.other | lärare | |
dc.subject.other | språkfärdighet | |
dc.subject.other | svenska språket | |
dc.subject.other | uppfattningar | |
dc.title | ”Man lär sig när man undervisar” : språkfärdighet i lärararbete på svenska som andraspråk i svenska skolor i Finland | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405103520 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |