University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Föreställningar och uppfattningar om invandrarelevernas inlärning av svenska och engelska i finsk grundskola

Thumbnail
View/Open
700.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lemmetty, Satu
Date
2011
Discipline
Ruotsin kieliSwedishEnglannin kieliEnglish

 
Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus on selvittää opettajien käsityksiä ja uskomuksia maahanmuuttajaoppilaista englannin ja ruotsin kielten oppijoina sekä maahanmuuttajaoppilaiden käsityksiä omasta vieraiden kielten oppimisestaan. Lisäksi tarkastelen miten maahanmuuttajaoppilaat on otettu huomioon suomalaisen koulun arjessa ja opetuksessa ja millaisia tietoja ja taitoja opettajilla on kohdata maahanmuuttajaoppilaita. Aineistoni koostuu englannin ja ruotsin kielten opettajien parihaastattelusta, englannin ja ruotsin tunneilla suorittamistani observoinneista sekä maahanmuuttajaoppilaiden piirrustuksista, joissa he kuvaavat omaa englannin ja ruotsin kielen oppimistaan ja opiskeluaan. Aineiston analyysi on laadullista sisällön analyysia, jossa on mukana piirteitä myös etnografisesta tutkimuksesta. Opettajien kokemukset maahanmuuttajaoppilaista olivat pelkästään positiivisia. Englannin ja ruotsin opettajien mukaan maahanmuuttajaoppilaat ovat aktiivisia, kohteliaita, ahkeria ja kunnianhimoisia oppilaita, jotka menestyvät koulussa hyvin. Opettajien mukaan oppilaat pärjäävät tavallisessa luokassa kun heillä on riittävän hyvä suomen kielen taito. Sellaiset oppilaat, jotka eivät hallitse suomea hyvin tai joilla on muita oppimisvaikeuksia ovat erityisopetuksessa. Käsitykset ja uskomukset ohjaavat ihmisten toimintaa. Käsitykset maahanmuuttajista yleensä ja maahanmuuttajaoppilaista ovat usein negatiivisia. Useat tutkimukset omani mukaan lukien ovat kuitenkin osoittaneet, että maahanmuuttajaoppilaissa on myös menestyjiä ja maahanmuuttajaoppilaat rikastuttavat suomalaista koulua. Positiivisia kokemuksia pitäisi tuoda enemmän esille. Suurin hidaste maahanmuuttajien vieraiden kielten oppimiselle on huono suomen kielen taito. Myös opettajien koulutusta maahanmuuttajaoppilaiden opettamiseen tulisi lisätä, jotta opettajat ymmärtäisivät nykyistä paremmin oppilaan oman äidinkielen merkityksen vieraiden kielten opiskelussa. ...
Keywords
maahanmuuttajat vieraiden kielten oppiminen käsitykset kaksikielisyys monikielisyys vieras kieli toinen kieli äidinkieli ruotsin kieli englannin kieli kielet oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011120911779

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Studenters uppfattningar om metoder för inlärning av svenska och engelska : de bästa respektive minst lyckade sätten att lära sig svenska och engelska i grundskolan och gymnasiet 

    Holopainen, Anni (2013)
    Tämän tutkielman tarkoitus on ottaa selvää, millä tavoin yliopistossa opintojaan aloittavat ruotsin ja englannin kielten opiskelijat ovat oppineet näitä kieliä peruskoulussa ja lukiossa. Kyse on siis heidän käsityksistään. ...
  • "Ruotsia haluaisin oppia lisää, mutta kouluopetus ei kiinnosta" : uppfattningar om svenska, engelska och språkinlärning hos turismstuderanden vid en yrkesläroanstalt 

    Jäntti, Tiina (2011)
  • Sjukskötarstuderandes erfarenheter av tvåspråkighet under praktikperioder och uppfattningar om svenskstudier i yrkeshögskolan 

    Järvelä, Johanna (2015)
    Tutkimus keskittyy suomenkielisiin sairaan- ja terveydenhoito-opiskelijoihin, jotka opiskelevat Centria-ammattikorkeakoulussa Kokkolassa ja joiden koulutus käsittää usein harjoittelujaksoja kaksikielisissä työympäristöissä. ...
  • Maailma muuttuu - mitä tekee koulu? : äidinkielen ja vieraiden kielten tekstikäytänteet koulussa ja vapaa-ajalla 

    Luukka, Minna-Riitta; Pöyhönen, Sari; Huhta, Ari; Taalas, Peppi; Tarnanen, Mirja; Keränen, Anna (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2008)
  • Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin 

    Nakari, Hanna; Salvanto, Emmi (2012)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monikielisten maahanmuuttajataustaisten oppijoiden kokemuksia englannin opiskelusta. Oppijoiden kokemuksia tarkasteltiin kielenopiskelun affektiivisten tekijöiden eli motivaation, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre