Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorStenberg, Tiia
dc.date.accessioned2024-05-10T10:02:32Z
dc.date.available2024-05-10T10:02:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94746
dc.description.abstractTutkielmassa analysoidaan ammatillisen kielen käytön funktioita, joita käytetään Hoidetaan suomeksi ja Sairaan hyvää suomea –oppikirjojen keskustelutehtävien kautta. Tutkimuksen tavoite on valottaa ymmärrystä keskustelutehtävistä terveys- ja hyvinvointialan ammatillisen kielenkäytön kontekstissa ja niiden kautta opeteltavista kielellisistä funktioista, jotka ovat alalle tärkeitä. Tutkimuskysymyksinä ovat: 1. Millä tavoin terveys- ja hyvinvointialan suomi toisena kielenä -oppikirjojen keskustelutehtävissä ohjataan käyttämään ammatillisia kielenkäytön funktioita? 2. Millä tavoin keskustelutehtävät tukevat tiedon antamisen kielellisen funktion käytön opettelua? Teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen kielenoppimisen teoria. Ymmärrys kielestä perustuu siihen, että kieltä opitaan vuorovaikutuksessa sosiaalisen ympäristön ja oppikirjojen kautta. Metodina on laadullinen teoriaohjaava sisällönanalyysi. Aineistonani on Hoidetaan suomeksi –oppikirjan ja Sairaan hyvää suomea –oppikirjan keskustelutehtävät. Keskustelutehtävät on valittu kirjoista huomioiden puhekuplasymbolit, joilla kirjojen tekijät ovat halunneet osoittaa tarkoittaneensa tehtävät keskustelutehtäviksi. Tutkimuksen perusteella on huomattava, että keskustelutehtävillä on kirjoissa konteksti, eli tehtäviä ei tarvitse osata tehdä irrallisina ja erillään muista sisällöistä. Hoidetaan suomeksi –oppikirjassa ei ohjattu käyttämään ollenkaan luottamuksen rakentamisen tai rauhoittelun funktioita. Apukysymykset tukevat tiedon antamisen funktion opettelua. Myös selkeät ja suhteellisen lyhyet tehtävänannot tukevat tämän funktion oppimista.fi
dc.format.extent19
dc.language.isofi
dc.titleAmmatillisen kielenkäytön funktiot terveys- ja hyvinvointialan suomi toisena kielenä -oppikirjojen keskustelutehtävissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405103518
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysoammattikieli
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysokielen oppiminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot