Ammatillisen kielenkäytön funktiot terveys- ja hyvinvointialan suomi toisena kielenä -oppikirjojen keskustelutehtävissä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassa analysoidaan ammatillisen kielen käytön funktioita, joita käytetään Hoidetaan suomeksi ja Sairaan hyvää suomea –oppikirjojen keskustelutehtävien kautta. Tutkimuksen tavoite on valottaa ymmärrystä keskustelutehtävistä terveys- ja hyvinvointialan ammatillisen kielenkäytön kontekstissa ja niiden kautta opeteltavista kielellisistä funktioista, jotka ovat alalle tärkeitä. Tutkimuskysymyksinä ovat: 1. Millä tavoin terveys- ja hyvinvointialan suomi toisena kielenä -oppikirjojen keskustelutehtävissä ohjataan käyttämään ammatillisia kielenkäytön funktioita? 2. Millä tavoin keskustelutehtävät tukevat tiedon antamisen kielellisen funktion käytön opettelua? Teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen kielenoppimisen teoria. Ymmärrys kielestä perustuu siihen, että kieltä opitaan vuorovaikutuksessa sosiaalisen ympäristön ja oppikirjojen kautta. Metodina on laadullinen teoriaohjaava sisällönanalyysi. Aineistonani on Hoidetaan suomeksi –oppikirjan ja Sairaan hyvää suomea –oppikirjan keskustelutehtävät. Keskustelutehtävät on valittu kirjoista huomioiden puhekuplasymbolit, joilla kirjojen tekijät ovat halunneet osoittaa tarkoittaneensa tehtävät keskustelutehtäviksi. Tutkimuksen perusteella on huomattava, että keskustelutehtävillä on kirjoissa konteksti, eli tehtäviä ei tarvitse osata tehdä irrallisina ja erillään muista sisällöistä. Hoidetaan suomeksi –oppikirjassa ei ohjattu käyttämään ollenkaan luottamuksen rakentamisen tai rauhoittelun funktioita. Apukysymykset tukevat tiedon antamisen funktion opettelua. Myös selkeät ja suhteellisen lyhyet tehtävänannot tukevat tämän funktion oppimista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Seurassa parempaa sairaalasuomea : ammatillisen kielitaidon oppiminen ja kollegojen kielellinen tuki sairaalaympäristössä
Heimala-Kääriäinen, Elina (2015)Maahanmuuttajataustaisten lääkäreiden ja hoitajien määrä suomalaisessa terveydenhuollossa on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Terveydenhuoltoalalla kieli on keskeisessä osassa työn onnistumisessa, ja siksi on olennaista ... -
Työssä opittua : työntekijän näkökulma ammatilliseen kieli- ja viestintätaitoonsa
Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2010)Work-related language skills are usually investigated in the context of language education. In this paper, observations made by employees are in focus instead. The aim is to examine how labour migrants working in Finland ... -
”Raksalla käytävät keskustelut on aika small talkkia usein.” : suomen kielen oppimista työpaikalla edistävät ja vaikeuttavat tekijät ammatillisen oppilaitoksen henkilöstön kertomina
Förbom, Maria (2022)Kielitaito on ratkaisevassa asemassa Suomeen ulkomailta muuttaneiden työllistymisessä ja integraatiossa. Työssä tarvittavaa kielitaitoa ei kuitenkaan aina saavuteta koulussa, ja työpaikka on sen vuoksi tärkeä oppimisympäristö. ... -
Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
Kyckling, Erja; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018) -
Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa
Kuosmanen, Pinja (2024)Tässä tutkielmassa analysoidaan kahden suomi toisena kielenä -oppikirjan dialogeja. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaista puhekieltä kirjoissa esitetään aikuisille kielenoppijoille. Tavoitteena on luoda katsaus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.