dc.contributor.author | Stenberg, Tiia | |
dc.date.accessioned | 2024-05-10T10:02:32Z | |
dc.date.available | 2024-05-10T10:02:32Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94746 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa analysoidaan ammatillisen kielen käytön funktioita, joita käytetään Hoidetaan suomeksi ja Sairaan hyvää suomea –oppikirjojen keskustelutehtävien kautta. Tutkimuksen tavoite on valottaa ymmärrystä keskustelutehtävistä terveys- ja hyvinvointialan ammatillisen kielenkäytön kontekstissa ja niiden kautta opeteltavista kielellisistä funktioista, jotka ovat alalle tärkeitä. Tutkimuskysymyksinä ovat: 1. Millä tavoin terveys- ja hyvinvointialan suomi toisena kielenä -oppikirjojen keskustelutehtävissä ohjataan käyttämään ammatillisia kielenkäytön funktioita? 2. Millä tavoin keskustelutehtävät tukevat tiedon antamisen kielellisen funktion käytön opettelua? Teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen kielenoppimisen teoria. Ymmärrys kielestä perustuu siihen, että kieltä opitaan vuorovaikutuksessa sosiaalisen ympäristön ja oppikirjojen kautta. Metodina on laadullinen teoriaohjaava sisällönanalyysi. Aineistonani on Hoidetaan suomeksi –oppikirjan ja Sairaan hyvää suomea –oppikirjan keskustelutehtävät. Keskustelutehtävät on valittu kirjoista huomioiden puhekuplasymbolit, joilla kirjojen tekijät ovat halunneet osoittaa tarkoittaneensa tehtävät keskustelutehtäviksi. Tutkimuksen perusteella on huomattava, että keskustelutehtävillä on kirjoissa konteksti, eli tehtäviä ei tarvitse osata tehdä irrallisina ja erillään muista sisällöistä. Hoidetaan suomeksi –oppikirjassa ei ohjattu käyttämään ollenkaan luottamuksen rakentamisen tai rauhoittelun funktioita. Apukysymykset tukevat tiedon antamisen funktion opettelua. Myös selkeät ja suhteellisen lyhyet tehtävänannot tukevat tämän funktion oppimista. | fi |
dc.format.extent | 19 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Ammatillisen kielenkäytön funktiot terveys- ja hyvinvointialan suomi toisena kielenä -oppikirjojen keskustelutehtävissä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405103518 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | ammattikieli | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |