Comeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Tässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ajattelun yhtymäkohtia opetussuunnitelman yleisen osan oppimiskäsitykseen sekä ympäristöopin ja uskonnon oppiaineiden tavoitteisiin 1. ja 2. luokka-asteella. Kuvaamme myös hänen elämänhistoriaansa ja muiden kasvatusajattelijoiden vaikutusta hänen kasvatusnäkemyksiinsä. Johan Amos Comeniuksen ajattelussa korostuivat muun muassa kaikkien lasten oikeus koulutukseen riippumatta sukupuolesta ja yhteiskunnallisesta asemasta, lapsen aktiivinen rooli oppijana, oppimisen yhteisöllisyys ja vuorovaikutteisuus, opetuksen luonnonmukaisuus, kokeileminen ja havainnollistaminen sekä opintojen asteittainen rakentuminen. Tässä tutkimuksessa etsitään comeniuslaista perintöä nykypäivän opetussuunnitelmasta ja oppimiskäsityksestä.
Tutkimusaineistoina olivat Johan Amos Comeniuksen Suuri Opetusoppi ja vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Aineistoa analysoimme hermeneuttisen tutkimusmenetelmän keinoin. Historiallisen tiedon ymmärtäminen ja tulkitseminen oli tutkimuksessa keskeistä, sillä hermeneuttisessa lähestymistavassa menneisyyttä ymmärretään aina suhteessa nykyhetkeen. Pyrimme syventämään ymmärrystämme tarkastelemalla kohdetta vuorotellen lähempää yksityiskohtaisemmin ja etäältä laajemmasta näkökulmasta.
Johan Amos Comeniuksen keskeisimpiä kasvatusajatuksia, jotka näkyivät myös vuoden 2014 opetussuunnitelmassa olivat oppimisen yhteisöllisyys, elinikäinen oppiminen, opetuksen luonnollisuus, oppimisen myönteisyys ja motivointi, oppilaan aktiivinen rooli, havainnollisuus ja kokeileminen, yksilöllinen oppiminen sekä oppimisen rakentuminen asteittain ja aiemman osaamisen päälle. Comenius nähdään oman aikansa uraauurtavana kasvattajana ja edelläkävijänä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Comeniuksen kasvatusajattelusta on edelleen löydettävissä yhteys nykypäivän kasvatusajatteluun ja oppimiskäsitykseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Järjellä ja sydämellä omistettu tieto : hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Lahdensuo, Laura; Viitanen, Maria (2023)Tässä tutkimuksessa selvitämme, miten Suomen kansakoulun isän, Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu ja hänen kansakoulua koskevat kirjoituksensa näkyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tarkastelemme ... -
Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa
Metsälä, Elina (2020)Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ... -
Oppilaan ajattelun taidot kuvataiteessa alakoulun vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Rantanen, Terhi (2023)Tavoitteeni tässä tutkielmassa on selvittää, miten kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu näkyvät kuvataiteessa vuosiluokilla 1–6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkielman teoria nojaa Matthew Lipmanin ... -
Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa
Jäntti, Anna (2021)Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ... -
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (1985-2014) rakentuvan osallisuuskäsityksen sosiaalipedagoginen tarkastelu
Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi; Tervasmäki, Tuomas (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2017)