dc.contributor.advisor | Maunumäki, Minna | |
dc.contributor.author | Nykänen, Emilia | |
dc.contributor.author | Klasila, Sari | |
dc.date.accessioned | 2024-05-08T06:24:45Z | |
dc.date.available | 2024-05-08T06:24:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94729 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ajattelun yhtymäkohtia opetussuunnitelman yleisen osan oppimiskäsitykseen sekä ympäristöopin ja uskonnon oppiaineiden tavoitteisiin 1. ja 2. luokka-asteella. Kuvaamme myös hänen elämänhistoriaansa ja muiden kasvatusajattelijoiden vaikutusta hänen kasvatusnäkemyksiinsä. Johan Amos Comeniuksen ajattelussa korostuivat muun muassa kaikkien lasten oikeus koulutukseen riippumatta sukupuolesta ja yhteiskunnallisesta asemasta, lapsen aktiivinen rooli oppijana, oppimisen yhteisöllisyys ja vuorovaikutteisuus, opetuksen luonnonmukaisuus, kokeileminen ja havainnollistaminen sekä opintojen asteittainen rakentuminen. Tässä tutkimuksessa etsitään comeniuslaista perintöä nykypäivän opetussuunnitelmasta ja oppimiskäsityksestä.
Tutkimusaineistoina olivat Johan Amos Comeniuksen Suuri Opetusoppi ja vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Aineistoa analysoimme hermeneuttisen tutkimusmenetelmän keinoin. Historiallisen tiedon ymmärtäminen ja tulkitseminen oli tutkimuksessa keskeistä, sillä hermeneuttisessa lähestymistavassa menneisyyttä ymmärretään aina suhteessa nykyhetkeen. Pyrimme syventämään ymmärrystämme tarkastelemalla kohdetta vuorotellen lähempää yksityiskohtaisemmin ja etäältä laajemmasta näkökulmasta.
Johan Amos Comeniuksen keskeisimpiä kasvatusajatuksia, jotka näkyivät myös vuoden 2014 opetussuunnitelmassa olivat oppimisen yhteisöllisyys, elinikäinen oppiminen, opetuksen luonnollisuus, oppimisen myönteisyys ja motivointi, oppilaan aktiivinen rooli, havainnollisuus ja kokeileminen, yksilöllinen oppiminen sekä oppimisen rakentuminen asteittain ja aiemman osaamisen päälle. Comenius nähdään oman aikansa uraauurtavana kasvattajana ja edelläkävijänä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Comeniuksen kasvatusajattelusta on edelleen löydettävissä yhteys nykypäivän kasvatusajatteluun ja oppimiskäsitykseen. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Johan Amos Comenius | |
dc.subject.other | kasvatusajattelu | |
dc.title | Comeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405083506 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | kasvatusfilosofia | |
dc.subject.yso | kasvatushistoria | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |