Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorNykänen, Emilia
dc.contributor.authorKlasila, Sari
dc.date.accessioned2024-05-08T06:24:45Z
dc.date.available2024-05-08T06:24:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94729
dc.description.abstractTässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ajattelun yhtymäkohtia opetussuunnitelman yleisen osan oppimiskäsitykseen sekä ympäristöopin ja uskonnon oppiaineiden tavoitteisiin 1. ja 2. luokka-asteella. Kuvaamme myös hänen elämänhistoriaansa ja muiden kasvatusajattelijoiden vaikutusta hänen kasvatusnäkemyksiinsä. Johan Amos Comeniuksen ajattelussa korostuivat muun muassa kaikkien lasten oikeus koulutukseen riippumatta sukupuolesta ja yhteiskunnallisesta asemasta, lapsen aktiivinen rooli oppijana, oppimisen yhteisöllisyys ja vuorovaikutteisuus, opetuksen luonnonmukaisuus, kokeileminen ja havainnollistaminen sekä opintojen asteittainen rakentuminen. Tässä tutkimuksessa etsitään comeniuslaista perintöä nykypäivän opetussuunnitelmasta ja oppimiskäsityksestä. Tutkimusaineistoina olivat Johan Amos Comeniuksen Suuri Opetusoppi ja vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Aineistoa analysoimme hermeneuttisen tutkimusmenetelmän keinoin. Historiallisen tiedon ymmärtäminen ja tulkitseminen oli tutkimuksessa keskeistä, sillä hermeneuttisessa lähestymistavassa menneisyyttä ymmärretään aina suhteessa nykyhetkeen. Pyrimme syventämään ymmärrystämme tarkastelemalla kohdetta vuorotellen lähempää yksityiskohtaisemmin ja etäältä laajemmasta näkökulmasta. Johan Amos Comeniuksen keskeisimpiä kasvatusajatuksia, jotka näkyivät myös vuoden 2014 opetussuunnitelmassa olivat oppimisen yhteisöllisyys, elinikäinen oppiminen, opetuksen luonnollisuus, oppimisen myönteisyys ja motivointi, oppilaan aktiivinen rooli, havainnollisuus ja kokeileminen, yksilöllinen oppiminen sekä oppimisen rakentuminen asteittain ja aiemman osaamisen päälle. Comenius nähdään oman aikansa uraauurtavana kasvattajana ja edelläkävijänä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Comeniuksen kasvatusajattelusta on edelleen löydettävissä yhteys nykypäivän kasvatusajatteluun ja oppimiskäsitykseen.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherJohan Amos Comenius
dc.subject.otherkasvatusajattelu
dc.titleComeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405083506
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysokasvatusfilosofia
dc.subject.ysokasvatushistoria
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright