Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorMäkelä, Neea
dc.contributor.authorLahtinen, Milja
dc.date.accessioned2024-05-07T10:34:08Z
dc.date.available2024-05-07T10:34:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94724
dc.description.abstractTutkimuksemme käsittelee tunnekasvatusta liikuntatuntien kontekstissa. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää 4.–6. luokan luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla. Lisäksi haluamme ymmärtää, miten tunnetaitojen opetusta sisällytetään liikuntatunneille. Tunnetaidot ovat tärkeä osa vuorovaikutustaitoja, joita erityisesti liikuntatunnilla tarvitaan. Tutkimuksen aineistona toimi 4.–6. luokan liikuntaa opettavien luokan- opettajien kokemukset. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä analyysillä ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ymmärtämisen tukena käytimme hermeneuttis-fenomenologista tieteenfilosofiaa. Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että luokanopettajat kokivat tunnekasvatuksen sisällyttämisen liikuntatunneille haasteelliseksi. Erityisesti oppilaiden voimakkaat tunnereaktiot vaikuttivat tunnin sujuvuuteen ja haastoivat opettajan pedagogisia taitoja. Tähän viitaten, tulosten mukaan opettajan pedagogisilla taidoilla oli vaikutusta siihen, kuinka tunnekasvatus toteutui. Tulosten mukaan luokanopettajat sisällyttivät tiedostamattaan tunnekasvatusta liikuntatunneille. Erityisesti oppilaantuntemuksen ja ennakoinnin avulla luodut tilanteet edistivät tunnetaitoihin liittyviä oppimiskokemuksia. Tutkimuskysymysten ulkopuolelta merkittäväksi tulokseksi nousi koulun toteuttaman tunnekasvatuksen yhteys lapsen tulevaisuuden tunnetaidoille. Erityisen tärkeäksi teemaksi nousi kodin ja koulun roolit tunnekasvatuksessa sekä tunnekasvatuksen merkitys tulevaisuuden psyykkisen hyvinvoinnin kannalta.fi
dc.format.extent90
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405073502
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoitsesäätely (psykologia)
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright