"Hillitte ittes": Kasvattajien arviointeja Papilio-ohjelman vaikuttavuudesta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
Tässä määrällisessä tutkimuksessa selvitettiin kasvattajien tekemien arviointien perusteella saksalaista alkuperää olevan Papilio-ohjelman vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Tutkimuksessa käytettiin Jyväskylän ja Turun yliopistojen Papilio-hankkeen tutkimusaineistoa, joka koostuu kasvattajille tehdyistä, lasten sosioemotionaalisia taitoja tarkastelevista lomakekyselyistä.
Kasvattajat täyttivät kyselylomakkeet 153 iältään 5–6-vuotiaasta lapsesta, joista interventioon osallistuneessa ryhmässä oli 127 ja kontrolliryhmässä 26 lasta. Tutkimustehtävänä oli selvittää kasvattajien tekemien arviointien perusteella, millaista vaikuttavuutta Papilio-interventiolla on lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Intervention aikaisen muutoksen vertailua varten laskettiin interventio- ja kontrolliryhmien jokaisesta SDQ- ja PreBERS -lomakkeiden keskiarvomuuttujasta erotusmuuttuja, jolla selvitettiin, oliko interventio- ja kontrolliryhmissä eroja sosioemotionaalisten taitojen muutoksessa alku- ja loppumittauksen välillä.
Riippumattomien otosten t-testillä verrattiin alku- ja loppumittauksen välisen erotusmuuttujan erilaisuutta interventio- ja kontrolliryhmässä. Tarkastelu osoitti, että tilastollisesti merkitsevää muutosta tapahtui PreBERSin sosiaalisen itseluottamuksen alaskaalassa (t(147) = -3.596, p < .05). Tämä muutos oli suurempaa kontrolliryhmässä PreBERSin sosiaalisen itseluottamuksen alaskaalan osalta alku- ja loppumittauksen välillä. Interventionryhmän sisällä lasten sosioemotionaalisissa taidoissa tapahtuneet muutokset olivat pieniä (efektikokod .00–.26), eikä niillä ollut tilastollista merkittävyyttä tässä tutkimuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä
Mäki-Reini, Eveliina (2018)Mäki-Reini, Eveliina 2018. Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ... -
The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s behavior and educator feedback : A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care
Heiskanen, Noora; Karhu, Anne; Koivula, Merja; Moisio, Päivi; Savolainen, Hannu; Vauhkonen, Ville; Närhi, Vesa (Suomen varhaiskasvatus, 2024)Evidence-based interventions can develop social and emotional competencies and foster social relationships during early childhood. In this paper, we explored the efficacy, implementation fidelity, and social validity of ... -
Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
Laukka, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ... -
"Ja se on sitten tosi tylsää" : esikouluikäisten lasten kokemuksia tunnetaidoista
Kovanen, Noora (2022)Sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen nähdään merkittävänä osana yksilön kokonaisvaltaista kehitystä, ihmissuhteita ja hyvinvointia. Papilio on interventio-ohjelma, jonka tavoitteena on tukea 3-7-vuotiaiden lasten ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.