Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksemme käsittelee tunnekasvatusta liikuntatuntien kontekstissa. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää 4.–6. luokan luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla. Lisäksi haluamme ymmärtää, miten tunnetaitojen opetusta sisällytetään liikuntatunneille. Tunnetaidot ovat tärkeä osa vuorovaikutustaitoja, joita erityisesti liikuntatunnilla tarvitaan.
Tutkimuksen aineistona toimi 4.–6. luokan liikuntaa opettavien luokan- opettajien kokemukset. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä analyysillä ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ymmärtämisen tukena käytimme hermeneuttis-fenomenologista tieteenfilosofiaa.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että luokanopettajat kokivat tunnekasvatuksen sisällyttämisen liikuntatunneille haasteelliseksi. Erityisesti oppilaiden voimakkaat tunnereaktiot vaikuttivat tunnin sujuvuuteen ja haastoivat opettajan pedagogisia taitoja. Tähän viitaten, tulosten mukaan opettajan pedagogisilla taidoilla oli vaikutusta siihen, kuinka tunnekasvatus toteutui. Tulosten mukaan luokanopettajat sisällyttivät tiedostamattaan tunnekasvatusta liikuntatunneille. Erityisesti oppilaantuntemuksen ja ennakoinnin avulla luodut tilanteet edistivät tunnetaitoihin liittyviä oppimiskokemuksia. Tutkimuskysymysten ulkopuolelta merkittäväksi tulokseksi nousi koulun toteuttaman tunnekasvatuksen yhteys lapsen tulevaisuuden tunnetaidoille. Erityisen tärkeäksi teemaksi nousi kodin ja koulun roolit tunnekasvatuksessa sekä tunnekasvatuksen merkitys tulevaisuuden psyykkisen hyvinvoinnin kannalta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29552]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tunnekasvatuksesta koulussa ja osana opetussuunnitelmaa
Kirvesoja, Ulla-Mari (2013) -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla
Joutsen, Laura; Vartianen, Pia (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen ... -
"Hillitte ittes": Kasvattajien arviointeja Papilio-ohjelman vaikuttavuudesta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
Juupaluoma, Ulla (2018)Tässä määrällisessä tutkimuksessa selvitettiin kasvattajien tekemien arviointien perusteella saksalaista alkuperää olevan Papilio-ohjelman vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Tutkimuksessa käytettiin ... -
”Tämä kuva herättää minussa paljon tunteita välillä surullisia ja iloisia joskus vihaisiakin.” : taidekuva tunteiden tulkkina
Syväsalo, Pirjo (2018)Lähtökohtana tutkimuksessa toimi luokanopettajan työni kautta saatu omakohtainen kokemukseni kouluikäisten lasten haastavista, tunnetaitoja vaativista tilanteista. Myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.