Huoltajien kokemuksia osallisuudesta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi huoltajat kokevat osallisuuden kodin ja koulun välisessä yhteistyössä peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja
millainen kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus opettajien ja
huoltajien välillä tukee huoltajien osallisuuden kokemuksia. Aikaisemmat tutkimukset ovat viitanneet siihen, ettei huoltajien osallisuus aina toteutuisi opetusta
ohjaavien asiakirjojen määrittelemällä tavalla, joten tutkimuksen aihe voidaan
nähdä tärkeäksi.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja kiinnittyy fenomenologis-
hermeneuttiseen tutkimussuuntaukseen. Tutkimus toteutettiin kevään 2024 aikana ja siihen osallistui yhteensä 30 perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 oppilaan
huoltajaa eri puolilta Suomea. Tutkimukseen osallistuneet vastaajat valittiin eliittiotantana ja tutkimukseen osallistujille lähetettiin sähköpostitse puolistrukturoitu kyselylomake. Aineisto analysointiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelulla.
Tulosten mukaan perusopetuksen luokkien 1–6 oppilaiden huoltajat ovat
pääsääntöisesti tyytyväisiä osallisuuden kokemiseen, ja kodin ja koulun välisen
yhteistyön muodoista huoltajat pitävät kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista mieluisimpana. Huoltajat kokevat yhteistyön ja viestinnän merkittävimpinä osa-alueina osallisuuden kokemuksessa. Suurin osa huoltajista painottaa koulun tarjoamien arviointikeskusteluiden tärkeyttä, ja kertoo halustaan osallistua yleisiin
vanhempainiltoihin ja koulun tapahtumiin. Viestintäkanavista Wilma-järjestelmä koetaan kaikista helpoimmin saavutettavana yhteistyön muotona.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
Lahtinen, Jani (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina ... -
Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
Widell, Niina-Maria (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin ... -
"Tämä on nykyaikaa." : alakoululaisten huoltajien kokemuksia sähköisin viestintävälinein toteutetusta kodin ja koulun yhteistyöstä
Martinviita, Hanna; Valli, Elina (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten alakoululaisten oppilaiden huoltajat kokevat sähköisin viestintävälinein toteutetun kodin ja koulun välisen yhteistyön. Lisäksi tutkittiin, miten sähköisten viestintävälineiden ... -
Yhteisopetus ja kodin ja koulun välinen yhteistyö huoltajien näkökulmasta
Hällström, Helka-Liisa; Kirves, Tiina (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin huoltajien näkemyksiä yhteisopetuksesta sekä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä yhteisopetuksen luokassa. Yhteisopetus on viime vuosina yleistynyt ja sitä on tutkittu enimmäkseen ... -
Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
Päivärinta, Pinja (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.