Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHarju-Autti, Raisa
dc.contributor.authorKallioinen, Säde
dc.contributor.authorLäspä, Heidi
dc.date.accessioned2024-05-03T05:06:55Z
dc.date.available2024-05-03T05:06:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94647
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi huoltajat kokevat osallisuuden kodin ja koulun välisessä yhteistyössä peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja millainen kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus opettajien ja huoltajien välillä tukee huoltajien osallisuuden kokemuksia. Aikaisemmat tutkimukset ovat viitanneet siihen, ettei huoltajien osallisuus aina toteutuisi opetusta ohjaavien asiakirjojen määrittelemällä tavalla, joten tutkimuksen aihe voidaan nähdä tärkeäksi. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja kiinnittyy fenomenologis- hermeneuttiseen tutkimussuuntaukseen. Tutkimus toteutettiin kevään 2024 aikana ja siihen osallistui yhteensä 30 perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 oppilaan huoltajaa eri puolilta Suomea. Tutkimukseen osallistuneet vastaajat valittiin eliittiotantana ja tutkimukseen osallistujille lähetettiin sähköpostitse puolistrukturoitu kyselylomake. Aineisto analysointiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelulla. Tulosten mukaan perusopetuksen luokkien 1–6 oppilaiden huoltajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä osallisuuden kokemiseen, ja kodin ja koulun välisen yhteistyön muodoista huoltajat pitävät kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista mieluisimpana. Huoltajat kokevat yhteistyön ja viestinnän merkittävimpinä osa-alueina osallisuuden kokemuksessa. Suurin osa huoltajista painottaa koulun tarjoamien arviointikeskusteluiden tärkeyttä, ja kertoo halustaan osallistua yleisiin vanhempainiltoihin ja koulun tapahtumiin. Viestintäkanavista Wilma-järjestelmä koetaan kaikista helpoimmin saavutettavana yhteistyön muotona.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleHuoltajien kokemuksia osallisuudesta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405033273
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokodin ja koulun yhteistyö
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysohuoltajat
dc.subject.ysoperusopetus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright