Yhteisopetus ja kodin ja koulun välinen yhteistyö huoltajien näkökulmasta
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa selvitettiin huoltajien näkemyksiä yhteisopetuksesta sekä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä yhteisopetuksen luokassa. Yhteisopetus on viime vuosina yleistynyt ja sitä on tutkittu enimmäkseen opettajien näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa tutkitaan ilmiötä huoltajien näkökulmasta. Samalla halutaan selvittää, millaisia kokemuksia huoltajilla on kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä yhteisopetuksen luokassa. Lisäksi tutkitaan, onko kodin ja koulun välisellä yhteistyöllä yhteyttä huoltajien näkemyksiin yhteisopetuksesta.
Tämä tutkimus on määrällinen ja sitä on täydenny laadullisella tutkimuksella. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon osallistui kolmen eri kaupungin kouluista 98 huoltajaa. Määrällinen aineisto analysoitiin käyttäen kuvailevia lukuja, korrelaatiokertoimia, Mann-Whitneyn ja Kruskal-Wallisin testejä. Laadullinen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan yhteisopetusluokan huoltajat kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön osa-alueista vuorovaikutuksen kodin ja koulun välillä toteutuvan parhaiten ja huoltajien osallisuuden heikoiten. Huoltajien mielestä opetuksen monipuolisuus toteutui yhteisopetuksen osa-alueista parhaiten ja työrauha heikoiten. Luokkakoko oli negatiivisesti yhteydessä kodin ja koulun välistä yhteistyötä koskeviin kokemuksiin sekä yhteisopetusta koskeviin näkemyksiin. Tulosten perusteella kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön tulee panostaa, jos halutaan huoltajien tietävän, mitä koulussa tapahtuu ja miksi, sillä toimivan yhteistyön myötä huoltajat näkivät yhteisopetuksen myönteisempänä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29828]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Huoltajien kokemuksia osallisuudesta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Kallioinen, Säde; Läspä, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi huoltajat kokevat osallisuuden kodin ja koulun välisessä yhteistyössä peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja millainen kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ... -
Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
Päivärinta, Pinja (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja ... -
"Tämä on nykyaikaa." : alakoululaisten huoltajien kokemuksia sähköisin viestintävälinein toteutetusta kodin ja koulun yhteistyöstä
Martinviita, Hanna; Valli, Elina (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten alakoululaisten oppilaiden huoltajat kokevat sähköisin viestintävälinein toteutetun kodin ja koulun välisen yhteistyön. Lisäksi tutkittiin, miten sähköisten viestintävälineiden ... -
ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin : huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa
Savolainen, Oskari; Vatanen, Vili (2024)Tämän Pro gradu –tutkielman tarkoitus on selvittää huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteisyöstä ADHD-diagnoosin eri vaiheissa. Tutki-muksen tavoitteena on selvittää, miten ADHD-diagnoosi vaikuttaa lapsen ... -
Opettajien ja huoltajien kokemuksia Wilmasta palautteenannon välineenä
Vidbäck, Anni (2020)Tässä tutkimuksessa kartoitetaan opettajien ja huoltajien kokemuksia opettajien Wilmalla antamasta palautteesta Porin kaupungin perusopetuksessa. Wilma-järjestelmä on sähköisen viestinnän väline, jota on mahdollista hyödyntää ...