Show simple item record

dc.contributor.advisorBottas, Reijo
dc.contributor.authorUdelius, Marika
dc.contributor.authorHeiska, Pauliina
dc.date.accessioned2024-04-30T06:54:07Z
dc.date.available2024-04-30T06:54:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94581
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää opettajien ja valmentajien näkemyksiä ja/tai kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien ja valmentajien käyttämistä positiivisen pedagogiikan menetelmistä sekä niiden vaikutuksista opetustilanteisiin. Lisäksi tarkastelun kohteena oli opettajien ja valmentajien ajatukset positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä koululiikunnassa nuorten yhteiskunnallisten haasteiden näkökulmasta. Huoli nuorista ja heidän hyvinvoinnistaan, sekä tutkijoiden oma kokemus positiivisten toimintamallien hyödyntämisestä koululiikunnasta toimi lähtölaukauksena tämän tutkielman toteuttamiselle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto koostui kolmesta opettajan haastattelusta, kolmesta tanssinopettajan haastattelusta sekä yhdestä tanssinopettajan kirjoitelmasta. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teams -viestintäalustalla ja kirjoitelma saatiin Webropol-kyselyn avulla. Saatua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa teemoittelun avulla muodostui tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen tuloksiksi saatiin kuusi opettajien ja valmentajien eniten käyttämää positiivisen pedagogiikan menetelmää ja ne olivat 1. oppilaan kohtaaminen, 2. hyvän huomaaminen, 3. vahvuustaidot ja luonteenvahvuudet, 4. yhdessä tekeminen ja ryhmäyttäminen, 5. läsnäolo- ja keskittymistaidot sekä 6. kasvun asenne, resilienssi ja ratkaisukeskeisyys. Positiivisen pedagogiikan käytön vaikutuksista turvallinen ilmapiiri nostettiin tärkeimpänä, sillä se on kaiken toiminnan pohjana ja siten vaikuttaa muun muassa oppilaiden uskallukseen, osallistumiseen, viihtymiseen ja oppimiseen tunneilla. Lisäksi nähtiin, että positiivinen pedagogiikka vastaa myönteisesti moneen nykynuoren kokemaan yhteiskunnalliseen haasteeseen. Täten johtopäätöksenä voidaan todeta, että positiivista pedagogiikkaa hyödyntämällä ja erityisesti turvalliseen ilmapiiriin panostamalla voidaan mahdollisesti lisätä nuorten hyvinvointia.fi
dc.description.abstractThe goal of this Master's thesis was to study the insights and experiences of teachers and trainers who have used positive pedagogy in practice. Special interests in this study were the methods of positive pedagogy used by teachers and trainers and their impacts in teaching situations. Another focus was to gather information about teachers' and trainers' thoughts on utilizing positive pedagogy in physical education in context of the societal challenges of adolescents. Concerns about adolescents and their wellbeing and personal experience with using positive education model in physical education worked as starting point for this thesis. This thesis is a qualitative research in which phenomenological hermeneutic approach was used. The material was collected by interviewing three teachers and three dance teachers. In addition one dance teacher also gave written answers. The interviews were done using Microsoft Teams and in one case a Webropol-survey. The collected data was analyzed using data driven qualitative content analysis, in which theming was used. In this study six most used methods of positive pedagogy utilized by teachers and trainers were recognized. These were 1. face the students as individuals, 2. notice and highlight the good, 3. strengths and character strengths, 4. doing things together and supporting the group building process, 5. teach presence and concentrations skills and 6. attitude in growth mindset, resilience and solution orientation. Creating a safe space was seen as the most important use of positive pedagogy, because it works as the foundation of all functions and thus impacts students daring, participation, enjoyment and learning during classes. Positive pedagogy was also thought to be a positive contributor to societal challenge experienced by modern youth. In summary, the wellbeing of adolescent can possibly be increased by using positive pedagogy and especially when focused in creating a safe space.en
dc.format.extent90
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheryhteiskunnalliset haasteet
dc.title”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404303209
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysofyysinen hyvinvointi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright