Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaan ja sen menetelmien käyttämisestä peruskoulussa oppilaiden kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia peruskoulunsa päättäneillä oppilailla on positiivisen pedagogiikan menetelmistä peruskoulussa. Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia kokemuksia oppilailla on ollut tekemättä johtopäätöksiä niiden vaikuttavuudesta tai toimivuudesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä peruskoulunsa päättänyttä nuorta Etelä-Suomen alueelta. Tutkimus toteutettiin fenomenologisella tutkimusotteella Haastatteluissa hyödynnettiin puolistrukturoitua menetelmää, jossa kysymykset ovat ennalta määriteltyjä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä luomalla teemoittelun kautta ala- ja yläkategorioita.
Tutkimus osoitti, että haastatelluilla oppilailla oli jonkin verran kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmistä peruskoulussa. Osa kokemuksista jakautui selkeästi koskemaan ala- tai yläkoulua. tuloksissa oli havaittavissa myös osittaista jakautumista yleisopetuksen ryhmien ja pienluokkaopetuksen välillä. Haastatteluista nousi esiin viisi suurempaa teemaa: opettajan antama palaute, yhteishengen luominen, palkitsemisjärjestelmät, vuorovaikutussuhde sekä vahvuuksien ja itsetunnon tukeminen. Oppilaiden kokemukset olivat sekä positiivisia että negatiivisia koko peruskoulun ajalta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa
Yli-Jylhä, Tiia (2020)Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni perustui kasvattajien kuvailuihin siitä, millaisena he kokivat positiivisen ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Purola, Anniina (2022)Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ... -
Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Talja, Sesse; Heikkinen, Johanna (2022)Tutkimuksessa selvitettiin positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupungissa. Kehittämistyössä oli mukana kuusi päiväkotia ja näiden henkilöstö. Tutkimuksemme tarkoituksena ... -
Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana
Seppälä, Jutta (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata alakoulun opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkityksestä sekä opettajan työhön että oppilaan näkökulmasta. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.