Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Päivämäärä
2022Tutkimuksessa selvitettiin positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupungissa. Kehittämistyössä oli mukana kuusi päiväkotia ja näiden henkilöstö. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa, minkälaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on positiivisen pedagogiikan kehittämistyöstä. Lisäksi onko positiivisen pedagogiikan kehittämistyö muuttanut päiväkotien varhaiskasvatuksen henkilöstön toimintatapoja ja toimintaympäristöä. Tutkimus on fenomenologinen ja aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen vastaajat koostuivat kuudesta kehittämistyössä mukana olleista päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstöstä, joista kyselyyn vastasi 17 henkilöä. Varhaiskasvatuksen henkilöstöön kuuluivat varhaiskasvatuksen opettajat, varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja ryhmäavustajat. Aineiston keruu suoritettiin Webropol verkkokyselynä kehittämistyössä mukana oleville varhaiskasvatuksen henkilöstölle työsähköpostia käyttäen.
Tulokset osoittavat positiivisen pedagogiikan kehittämistyön on tuonut varhaiskasvatuksen henkilöstölle myönteistä ja vahvuusperustaista toimintakulttuuria työyhteisöön. Hyvän huomaamisella nähtiin olevan merkitystä ja vahvistavan myönteistä kohtaamista sekä toimintaympäristöä. Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön nähdään syventävän pohdintojen ja reflektointien kautta omaa ammatti-identiteettiä tuoden myönteistä muutosta asenteisiin ja toimintatapoihin. Positiivista pedagogiikkaa toteuttamalla lisätään lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön hyvinvointia varhaiskasvatuksessa. Tämä näyttäytyy ympäristössä myönteisenä käyttäytymisenä ja ilmapiirinä sekä herättää oppimisintoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Seminaarityöt [143]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa
Yli-Jylhä, Tiia (2020)Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni perustui kasvattajien kuvailuihin siitä, millaisena he kokivat positiivisen ... -
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ... -
Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana
Seppälä, Jutta (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata alakoulun opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkityksestä sekä opettajan työhön että oppilaan näkökulmasta. ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Purola, Anniina (2022)Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.