Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa selvitettiin positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupungissa. Kehittämistyössä oli mukana kuusi päiväkotia ja näiden henkilöstö. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa, minkälaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on positiivisen pedagogiikan kehittämistyöstä. Lisäksi onko positiivisen pedagogiikan kehittämistyö muuttanut päiväkotien varhaiskasvatuksen henkilöstön toimintatapoja ja toimintaympäristöä. Tutkimus on fenomenologinen ja aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen vastaajat koostuivat kuudesta kehittämistyössä mukana olleista päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstöstä, joista kyselyyn vastasi 17 henkilöä. Varhaiskasvatuksen henkilöstöön kuuluivat varhaiskasvatuksen opettajat, varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja ryhmäavustajat. Aineiston keruu suoritettiin Webropol verkkokyselynä kehittämistyössä mukana oleville varhaiskasvatuksen henkilöstölle työsähköpostia käyttäen.
Tulokset osoittavat positiivisen pedagogiikan kehittämistyön on tuonut varhaiskasvatuksen henkilöstölle myönteistä ja vahvuusperustaista toimintakulttuuria työyhteisöön. Hyvän huomaamisella nähtiin olevan merkitystä ja vahvistavan myönteistä kohtaamista sekä toimintaympäristöä. Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön nähdään syventävän pohdintojen ja reflektointien kautta omaa ammatti-identiteettiä tuoden myönteistä muutosta asenteisiin ja toimintatapoihin. Positiivista pedagogiikkaa toteuttamalla lisätään lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön hyvinvointia varhaiskasvatuksessa. Tämä näyttäytyy ympäristössä myönteisenä käyttäytymisenä ja ilmapiirinä sekä herättää oppimisintoa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Seminaarityöt [134]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa
Yli-Jylhä, Tiia (2020)Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni perustui kasvattajien kuvailuihin siitä, millaisena he kokivat positiivisen ... -
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Purola, Anniina (2022)Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ... -
Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa
Soppela, Maiju (2016)Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisia positiiviseen pedagogiikkaan yhdistettäviä ulottuvuuksia alkuopetuksen opettajat hyödyntävät vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa. Tutkimus pyrki selvittämään, miten ...