Yrittäjyyskasvatus peruskoulujen opetussuunnitelmissa
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten yrittäjyyskasvatusta kuvataan paikallisissa opetussuunnitelmissa ja millaisiin teemoihin se liitetään. Tutkimus pyrkii valottamaan yrittäjyyskasvatuksen roolia koulutuksellisessa kontekstissa ja sen merkitystä oppilaiden kehityksessä kohti yhteiskunnallista osallisuutta ja ammatillista tulevaisuutta.
Tutkimuksemme on laadullinen, jonka ohjaava tutkimussuuntaus on sosiaalinen konstruktionismi. Aineistonkeruu suoritettiin dokumenttianalyysin kautta, tarkastellen paikallisten opetussuunnitelmien yrittäjyyskasvatusta koskevia osioita. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka avulla tunnistetaan ja kategorisoidaan yrittäjyyskasvatukseen liittyvät teemat.
Tutkimuksen tulokset paljastavat, että yrittäjyyskasvatus on integroituna osaksi kunnallisia opetussuunnitelmia monipuolisesti ja se kattaa sekä teoreettisen ymmärryksen yrittäjyydestä että käytännön taitojen kehittämisen. Yrittäjyyskasvatus nähdään keinoiksi edistää oppilaiden henkilökohtaista kasvua, sosiaalisia taitoja ja valmiuksia tulevaisuuden työelämään.
Tutkimuksen johtopäätökset osoittavat, että yrittäjyyskasvatus on olen-nainen osa koulujen opetussuunnitelmia, tukien oppilaiden monipuolista kehitystä kohti yhteiskunnallista osallisuutta ja tulevaisuuden työelämää. Onnistunut yrittäjyyskasvatus vaatii opettajilta paitsi asianmukaista koulutusta ja resursseja, myös vahvaa sitoutumista ja kykyä integroida yrittäjyyskasvatuksen elementit osaksi päivittäistä opetusta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muutosvalmius ja toimivat yhteistyökäytänteet avaimina onnistuneeseen opetussuunnitelmaprosessiin
Kauppinen, Merja; Härmälä, Marita; Saarinen, Jaana; Venäläinen, Salla; Viitala, Mikko (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Opetussuunnitelmien toimeenpano on yksi pedagogiikan kehittymisen kriittisistä pisteistä. Vaikka kirjoitettu opetussuunnitelma olisi kuinka ajantasainen ja jäsentynyt, se jää vain juhlapuheisiin ja pöytäkirjoihin, elleivät ... -
Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä
Suuronen, Eeva; Eskola, Laura (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ... -
Uusi kahden aineen opettajankoulutus laaja-alaista opettajuutta tukemassa
Lumijärvi, Mari (2005) -
"Kyllä te tiedätte mitä te teette" : luokanopettajaopiskelijoiden ja yliopistonopettajien ajatuksia ja kokemuksia laaja-alaisesta osaamisesta POM-opinnoissa
Haapamäki, Saara; Kojo, Saara-Maija (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajaopiskelijoilla ja yliopistonopettajilla on laaja-alaisesta osaamisesta sekä miten vastaajat kokevat laaja-alaisen osaamisen POM-opinnoissa. ... -
Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa
Ruuskanen, Jenna (2022)Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.