Show simple item record

dc.contributor.authorYpyä, Seija
dc.contributor.authorJyrkkä, Tuula
dc.date.accessioned2024-04-30T06:25:18Z
dc.date.available2024-04-30T06:25:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94578
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten yrittäjyyskasvatusta kuvataan paikallisissa opetussuunnitelmissa ja millaisiin teemoihin se liitetään. Tutkimus pyrkii valottamaan yrittäjyyskasvatuksen roolia koulutuksellisessa kontekstissa ja sen merkitystä oppilaiden kehityksessä kohti yhteiskunnallista osallisuutta ja ammatillista tulevaisuutta. Tutkimuksemme on laadullinen, jonka ohjaava tutkimussuuntaus on sosiaalinen konstruktionismi. Aineistonkeruu suoritettiin dokumenttianalyysin kautta, tarkastellen paikallisten opetussuunnitelmien yrittäjyyskasvatusta koskevia osioita. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka avulla tunnistetaan ja kategorisoidaan yrittäjyyskasvatukseen liittyvät teemat. Tutkimuksen tulokset paljastavat, että yrittäjyyskasvatus on integroituna osaksi kunnallisia opetussuunnitelmia monipuolisesti ja se kattaa sekä teoreettisen ymmärryksen yrittäjyydestä että käytännön taitojen kehittämisen. Yrittäjyyskasvatus nähdään keinoiksi edistää oppilaiden henkilökohtaista kasvua, sosiaalisia taitoja ja valmiuksia tulevaisuuden työelämään. Tutkimuksen johtopäätökset osoittavat, että yrittäjyyskasvatus on olen-nainen osa koulujen opetussuunnitelmia, tukien oppilaiden monipuolista kehitystä kohti yhteiskunnallista osallisuutta ja tulevaisuuden työelämää. Onnistunut yrittäjyyskasvatus vaatii opettajilta paitsi asianmukaista koulutusta ja resursseja, myös vahvaa sitoutumista ja kykyä integroida yrittäjyyskasvatuksen elementit osaksi päivittäistä opetusta.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlaaja-alainen osaaminen
dc.titleYrittäjyyskasvatus peruskoulujen opetussuunnitelmissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404303206
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoyrittäjyyskasvatus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright