dc.contributor.author | Ypyä, Seija | |
dc.contributor.author | Jyrkkä, Tuula | |
dc.date.accessioned | 2024-04-30T06:25:18Z | |
dc.date.available | 2024-04-30T06:25:18Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94578 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten yrittäjyyskasvatusta kuvataan paikallisissa opetussuunnitelmissa ja millaisiin teemoihin se liitetään. Tutkimus pyrkii valottamaan yrittäjyyskasvatuksen roolia koulutuksellisessa kontekstissa ja sen merkitystä oppilaiden kehityksessä kohti yhteiskunnallista osallisuutta ja ammatillista tulevaisuutta.
Tutkimuksemme on laadullinen, jonka ohjaava tutkimussuuntaus on sosiaalinen konstruktionismi. Aineistonkeruu suoritettiin dokumenttianalyysin kautta, tarkastellen paikallisten opetussuunnitelmien yrittäjyyskasvatusta koskevia osioita. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka avulla tunnistetaan ja kategorisoidaan yrittäjyyskasvatukseen liittyvät teemat.
Tutkimuksen tulokset paljastavat, että yrittäjyyskasvatus on integroituna osaksi kunnallisia opetussuunnitelmia monipuolisesti ja se kattaa sekä teoreettisen ymmärryksen yrittäjyydestä että käytännön taitojen kehittämisen. Yrittäjyyskasvatus nähdään keinoiksi edistää oppilaiden henkilökohtaista kasvua, sosiaalisia taitoja ja valmiuksia tulevaisuuden työelämään.
Tutkimuksen johtopäätökset osoittavat, että yrittäjyyskasvatus on olen-nainen osa koulujen opetussuunnitelmia, tukien oppilaiden monipuolista kehitystä kohti yhteiskunnallista osallisuutta ja tulevaisuuden työelämää. Onnistunut yrittäjyyskasvatus vaatii opettajilta paitsi asianmukaista koulutusta ja resursseja, myös vahvaa sitoutumista ja kykyä integroida yrittäjyyskasvatuksen elementit osaksi päivittäistä opetusta. | fi |
dc.format.extent | 87 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | laaja-alainen osaaminen | |
dc.title | Yrittäjyyskasvatus peruskoulujen opetussuunnitelmissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404303206 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | yrittäjyyskasvatus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2. | fi |