Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuositusta 2017 ja siinä esiintyviä kohderyhmän representaatioita. Tutkimus rakentuu kriittisen diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen teorian varaan, ja opetussuunnitelmaa tarkastellaan viranomaistekstinä paneutumatta asiakirjan pedagogiseen puoleen. Analyysimenetelmänä on systeemis-funktionaalisen teorian eksperientiaalinen metafunktio, jossa huomiota kiinnitetään erityisesti leksikaalisiin valintoihin sekä lausetyyppeihin, joita kutsutaan myös prosessityypeiksi.
Aineistona tutkimuksessa on opetussuunnitelmasuosituksen yksi luku. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten muut leksikaaliset valinnat muuttuvat, kun kohderyhmästä käytettyä nimitystä vaihdetaan? 2. Miten eksperientiaaliset prosessityypit muuttuvat, kun kohderyhmästä käytettyä nimitystä vaihdetaan?
Tulokset osoittavat, että niin leksikaaliset valinnat kuin eksperientiaaliset prosessityypit muuttuvat, kun kohderyhmästä käytettyä nimitystä vaihdetaan. Erityisen suuri ero on nimitysten maahanmuuttaja ja opiskelija välillä. Leksikaalisten valintojen perusteella maahanmuuttaja representoidaan vaikeuksia kohtaavaksi, yhteiskuntaan integroitavaksi ulkopuoliseksi, kun taas opiskelija näyttäytyy koulutukseen osallistuvana ja kykenevänä henkilönä. Lauserakenteiden osalta molemmat nimitykset esiintyvät useammin objektina tai adverbiaalina kuin subjektina, eli kohderyhmä jää toiminnan kohteeksi aktiivisen osallistumisen sijaan. Nimitysten välillä on eroavaisuuksia siinä, kuinka paljon ja miten eri prosessityyppejä käytetään. Esimerkiksi omistuslauseilla kuvataan maahanmuuttajan yhteydessä puutteellista taustaa, kun taas opiskelijan kohdalla niillä esitellään kohderyhmän osaamista ja mahdollisuuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vapaan sivistystyön andragogisten opettajien opetukselliset näkemykset
Jokinen, Katriina (2018)Jokinen, K. 2018. Vapaan sivistystyön andragogisten opettajien opetukselliset näkemykset. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, fysioterapian pro gradu -tutkielma, 53 s., 5 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena ... -
Järjestötoimijoiden kokemuksia opetusblogin käytöstä vapaan sivistystyön koulutuksessa
Veskoniemi, Outi (2018)Digitalisaatio mahdollistaa monipuolisten välineiden käytön opetuksessa, mikä tarjoaa uudenlaisia opetusratkaisuja ja oppimateriaaleja vapaan sivistystyön koulutukseen, ja palvelemaan järjestötoimintaa. Esimerkki digitaalisesta ... -
Vapaan sivistystyön vaikuttavuus ja suuntaviivaopinnot
Vaherva, Tapio; Malinen, Anita; Moisio, Antti; Raivola, Reijo; Salo, Petri; Kuusipalo, Paula; Silvennoinen, Heikki; Vaahtera, Kaisa (Koulutuksen arviointineuvosto, 2007) -
Vapaan sivistystyön oppilaitosrakenne ja palvelukyky
Vaherva, Tapio; Malinen, Anita; Moisio, Antti; Raivola, Reijo; Salo, Petri; Kantasalmi, Kari; Kamppi, Päivi; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2006) -
Vapaan sivistystyön opetushenkilöstön kelpoisuus, osaaminen ja työolot
Poikela, Esa; Granö, Mats; Keurulainen, Harri; Kuusipalo, Paula; Silvennoinen, Pentti; Jokinen, Jyrki; Knubb-Manninen, Gunnel; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.