Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSeilonen, Marja
dc.contributor.authorVanha-Uotila, Emilia
dc.date.accessioned2024-04-29T05:52:23Z
dc.date.available2024-04-29T05:52:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94534
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuositusta 2017 ja siinä esiintyviä kohderyhmän representaatioita. Tutkimus rakentuu kriittisen diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen teorian varaan, ja opetussuunnitelmaa tarkastellaan viranomaistekstinä paneutumatta asiakirjan pedagogiseen puoleen. Analyysimenetelmänä on systeemis-funktionaalisen teorian eksperientiaalinen metafunktio, jossa huomiota kiinnitetään erityisesti leksikaalisiin valintoihin sekä lausetyyppeihin, joita kutsutaan myös prosessityypeiksi. Aineistona tutkimuksessa on opetussuunnitelmasuosituksen yksi luku. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten muut leksikaaliset valinnat muuttuvat, kun kohderyhmästä käytettyä nimitystä vaihdetaan? 2. Miten eksperientiaaliset prosessityypit muuttuvat, kun kohderyhmästä käytettyä nimitystä vaihdetaan? Tulokset osoittavat, että niin leksikaaliset valinnat kuin eksperientiaaliset prosessityypit muuttuvat, kun kohderyhmästä käytettyä nimitystä vaihdetaan. Erityisen suuri ero on nimitysten maahanmuuttaja ja opiskelija välillä. Leksikaalisten valintojen perusteella maahanmuuttaja representoidaan vaikeuksia kohtaavaksi, yhteiskuntaan integroitavaksi ulkopuoliseksi, kun taas opiskelija näyttäytyy koulutukseen osallistuvana ja kykenevänä henkilönä. Lauserakenteiden osalta molemmat nimitykset esiintyvät useammin objektina tai adverbiaalina kuin subjektina, eli kohderyhmä jää toiminnan kohteeksi aktiivisen osallistumisen sijaan. Nimitysten välillä on eroavaisuuksia siinä, kuinka paljon ja miten eri prosessityyppejä käytetään. Esimerkiksi omistuslauseilla kuvataan maahanmuuttajan yhteydessä puutteellista taustaa, kun taas opiskelijan kohdalla niillä esitellään kohderyhmän osaamista ja mahdollisuuksia.fi
dc.format.extent21
dc.language.isofi
dc.subject.otherkriittinen diskurssintutkimus
dc.titleKohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404293162
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysolukutaidottomuus
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysovapaa sivistystyö
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot