Järjestötoimijoiden kokemuksia opetusblogin käytöstä vapaan sivistystyön koulutuksessa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Digitalisaatio mahdollistaa monipuolisten välineiden käytön opetuksessa, mikä tarjoaa uudenlaisia opetusratkaisuja ja oppimateriaaleja vapaan sivistystyön koulutukseen, ja palvelemaan järjestötoimintaa. Esimerkki digitaalisesta ope-tusratkaisusta ja oppimateriaalista on blogi, jonka avulla tehtyä opetuskokeilua tutkimuksessa kuvaillaan.
Tutkimukseen osallistuneet henkilöt ovat eri järjestöjä edustavia järjestötoimijoita, ja tutkimuksessa haluttiin saada tietoa heidän opetuskokeilusta saamistaan kokemuksista, sekä niiden pohjalta syntyneistä ajatuksista ja mielipiteistä. Tutkimuksessa selvitettiin opetusblogiin sisältyvän opetusmateriaalin soveltuvuutta itseopiskeluun, vuorovaikutuksen merkitystä opetusblogin avulla toteutetussa opiskelussa, ryhmätyöskentelyn merkitystä opetusblogin avulla toteutetussa opiskelussa ja opetusblogissa onnistuneita asioita ja kehittämisen kohteita.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja tapaustutkimuksen tutkimusstrategiaa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, minkä lisäksi opetusblogiin kirjoitetut kommentit täydensivät aineistoa soveltuvin osin. Aineisto analysoitiin aineistopohjaista analyysimenetelmää
käyttäen.
Tutkimuksen tuloksien perusteella todetaan, että blogeja voidaan mielekkäällä tavalla hyödyntää opetusratkaisuna ja oppimateriaalina nykyaikaisessa oppimisympäristössä. Blogin avulla voi opiskella itsenäisesti, mutta se mahdollistaa monipuolisesti myös osallistavan toimintakulttuurin toteutumisen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24512]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vapaan sivistystyön andragogisten opettajien opetukselliset näkemykset
Jokinen, Katriina (2018)Jokinen, K. 2018. Vapaan sivistystyön andragogisten opettajien opetukselliset näkemykset. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, fysioterapian pro gradu -tutkielma, 53 s., 5 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena ... -
Vapaan sivistystyön vaikuttavuus ja suuntaviivaopinnot
Vaherva, Tapio; Malinen, Anita; Moisio, Antti; Raivola, Reijo; Salo, Petri; Kuusipalo, Paula; Silvennoinen, Heikki; Vaahtera, Kaisa (Koulutuksen arviointineuvosto, 2007) -
Vapaan sivistystyön oppilaitosrakenne ja palvelukyky
Vaherva, Tapio; Malinen, Anita; Moisio, Antti; Raivola, Reijo; Salo, Petri; Kantasalmi, Kari; Kamppi, Päivi; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2006) -
Vapaan sivistystyön opetushenkilöstön kelpoisuus, osaaminen ja työolot
Poikela, Esa; Granö, Mats; Keurulainen, Harri; Kuusipalo, Paula; Silvennoinen, Pentti; Jokinen, Jyrki; Knubb-Manninen, Gunnel; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2009) -
Oppiainepedagogiikkaa yhteistyössä : tietotekniikan sekä äidinkielen ja kirjallisuuden integrointi opettajankoulutuksessa
Järvelä, Ritva-Liisa; Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, 2012)