Alle kolmevuotiaan musiikilliset kontekstit
Fredrikson, M. (2009). Alle kolmevuotiaan musiikilliset kontekstit. In J. Louhivuori, P. Paananen, & L. Väkevä (Eds.), Musiikkikasvatus : näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen (pp. 131-137). Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry. https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/
Authors
Date
2009Copyright
© 2009 Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry
Tämän artikkelin tavoitteena on tarkastella alle kolmevuotiaiden lasten musiikilliseen kehitykseen liittyviä seikkoja erityisesti laulamiseen liittyvissä spontaaneissa tilanteissa (situaatioissa) pääasiassa sosiokulttuurisesta näkökulmasta (ks. Vygotsky 1986). Lähtökohtana on käsitys lapsesta osana ympäristöään ja laajempaa yhteisöllistä ja kulttuurista kokonaisuutta. Tarkastelen aluksi alle kolmevuotiasta enkulturaation käsitteen kautta ja arvioin siihen liittyvien prosessien ja musiikillisen kehityksen yhteyksiä lapselle luontaisissa kasvu- ja kokemusympäristöissä.
Publisher
Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ryParent publication ISBN
978-952-67284-0-7Is part of publication
Musiikkikasvatus : näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseenKeywords
Original source
https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/19164602
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
A népi játékok és a mozgás relációja, és funkciója a 3-7 éves gyermekek személyiségfejlődésében
Dsupin, Borbála Tamásiné (University of Jyväskylä, 2010) -
Teacher-child interactions as a context for developing social competence in toddler classrooms
Salminen, Jenni; Pakarinen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Laakso, Marja-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)The present study investigates the quality and variability of teacher-child interactions in relation to children’s social competence in Finnish toddler classrooms. The participants included 242 toddlers (114 girls, 128 ... -
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ...