Teacher-child interactions as a context for developing social competence in toddler classrooms
Salminen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A.-M., Laakso, M.-L., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Teacher-child interactions as a context for developing social competence in toddler classrooms. Journal of Early Childhood Education Research, 11(1), 38-67. https://journal.fi/jecer/article/view/114006
Julkaistu sarjassa
Journal of Early Childhood Education ResearchTekijät
Päivämäärä
2022Oppiaine
VarhaiskasvatusKasvatustiedeKasvatuspsykologiaEsi- ja alkuopetusEarly Childhood EducationEducationKasvatuspsykologiaPre- and Early Childhood EducationTekijänoikeudet
© 2022 Jenni Salminen, Eija Pakarinen, Anna-Maija Poikkeus, Marja-Leena Laakso, and Marja-Kristiina
Lerkkanen.
The present study investigates the quality and variability of teacher-child interactions in relation to children’s social competence in Finnish toddler classrooms. The participants included 242 toddlers (114 girls, 128 boys) and their teachers (N= 42). The quality of teacher-child interactions (i.e., emotional and behavioral support; engaged support for learning) was observed using the CLASS-Toddler observation instrument (La Paro et al., 2012), and the average amount of within-day variability was calculated from the observed cycles. Teachers rated toddler’s social competence with the Multisource Assessment of Social Competence Scale (MASCS; Junttila et al., 2006) in relation to the toddlers’ cooperation, empathy, impulsivity, and disruptiveness. The results revealed that observed engaged support for learning was positively associated with the classroom average level of empathy in the spring when accounting for previous levels of empathy in the fall. In addition, a higher variability in engaged support for learning was negatively related to the empathy. The results emphasize the importance of active facilitation, well-timed feedback, and verbally rich support by teachers in promoting toddlers’ empathy throughout one’s daily activities, hence at testing to both the quality and consistency of such practices. The results are particularly useful for initial teacher training and in-service training.
...
Julkaisija
Suomen varhaiskasvatus ryISSN Hae Julkaisufoorumista
2323-7414Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/jecer/article/view/114006Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/104168689
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Tutkijatohtori, SALisätietoja rahoituksesta
The authors wish to express their sincere thanks to all the children, teachers, and guardians for participating in the Interaction, Development and Learning (VUOKKO) -follow up study (Lerkkanen & Salminen, 2015–2019).The first author was funded by the Academy of Finland (Grant no. 308070) and the Tiina and Antti Herlin Foundation (2015–2016).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teacher-child interaction quality and children's self‐regulation in toddler classrooms in Finland and Portugal
Salminen, Jenni; Guedes, Carolina; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija; Cadima, Joana (John Wiley & Sons, 2021)This study examines the association between teacher–child interaction quality and children's self‐regulation in Finnish and Portuguese toddler classrooms. The participants included 230 Finnish (M = 29; SD = 3 months) and ... -
The teacher as a source of educational support : exploring teacher-child interactions and teachers' pedagogical practices in Finnish preschool classrooms
Salminen, Jenni (University of Jyväskylä, 2014) -
Reciprocal associations among teacher-child interactions, teachers' work engagement, and children's social competence
Soininen, Viola; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier, 2023)This study aimed at examining reciprocal associations among teacher–child interactions, teachers' work engagement, and children's social competence across grade 1. The participants were 51 Finnish teachers and 815 children. ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla
Hautala, Stina (2017)Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ... -
Interaction, Development and Learning (VUOKKO): A longitudinal study from toddlerhood to grade 5
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO pitkittäistutkimuksessa seurataan lasten kieleen, lukemiseen ja matematiikkaan liittyvien taitojen, motivaation ja emootioiden kehitystä sekä lasten oppimisympäristöissä (koti, päiväkoti, koulu) tapahtuvaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.