Show simple item record

dc.contributor.advisorLadonlahti, Tarja
dc.contributor.authorMujunen, Enni
dc.date.accessioned2024-04-22T06:30:36Z
dc.date.available2024-04-22T06:30:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94398
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä tukea tarvinneiden nuorten kokemien haasteiden sekä saadun tuen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja siinä on piirteitä fenomenologis–hermeneuttisesta tutkimusperinteestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kevään ja kesän aikana vuonna 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi erityiskoulussa peruskouluaikana opiskellutta nuorta aikuista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan erityistä tukea tarvinneet nuoret kokivat monenlaisia haasteita toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisessä. Haasteet liittyivät pääasiassa sosiaalisiin tekijöihin sekä uraohjauksen puutteisiin ja alavalinnan vaikeuksiin. Kuitenkin myös opintoihin, työhön tai yksilön sairauksiin ja vammoihin liittyvät tekijät heikensivät kiinnittymistä. Yhteistä kiinnittymisen haasteille oli, että ne kaikki liittyivät yhteisöllisiin tekijöihin, kuten yhteiskunnan luomiin kiinnittymisen edellytyksiin ja rajoitteisiin. Kiinnittymisen tuessa nuoret kokivat tärkeäksi sekä sosiaalisen tuen että oppimiseen liittyvän tuen. Tutkimuksen tulokset antavat arvokasta tietoa erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi.fi
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheropintoihin kiinnittyminen
dc.subject.othertyöelämään kiinnittyminen
dc.title”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404223015
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysonuoruus
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright