dc.contributor.advisor | Ladonlahti, Tarja | |
dc.contributor.author | Mujunen, Enni | |
dc.date.accessioned | 2024-04-22T06:30:36Z | |
dc.date.available | 2024-04-22T06:30:36Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94398 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden
nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä.
Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä tukea tarvinneiden nuorten kokemien haasteiden sekä saadun tuen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja siinä on piirteitä fenomenologis–hermeneuttisesta tutkimusperinteestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin
puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kevään ja kesän aikana vuonna 2023.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi erityiskoulussa peruskouluaikana opiskellutta nuorta aikuista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan erityistä tukea tarvinneet nuoret kokivat monenlaisia
haasteita toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisessä. Haasteet liittyivät pääasiassa sosiaalisiin tekijöihin sekä uraohjauksen puutteisiin ja alavalinnan vaikeuksiin. Kuitenkin myös opintoihin, työhön tai yksilön sairauksiin ja
vammoihin liittyvät tekijät heikensivät kiinnittymistä. Yhteistä kiinnittymisen
haasteille oli, että ne kaikki liittyivät yhteisöllisiin tekijöihin, kuten yhteiskunnan
luomiin kiinnittymisen edellytyksiin ja rajoitteisiin. Kiinnittymisen tuessa nuoret
kokivat tärkeäksi sekä sosiaalisen tuen että oppimiseen liittyvän tuen. Tutkimuksen tulokset antavat arvokasta tietoa erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen
asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | opintoihin kiinnittyminen | |
dc.subject.other | työelämään kiinnittyminen | |
dc.title | ”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404223015 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.subject.yso | siirtymävaiheet | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | toisen asteen koulutus | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | siirtymävaiheet | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |