dc.contributor.advisor | Mertala, Pekka | |
dc.contributor.author | Aakkula, Katriona | |
dc.date.accessioned | 2024-04-12T05:47:28Z | |
dc.date.available | 2024-04-12T05:47:28Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94286 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastelen, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista ja miten opiskelijat käsittävät uutisoinnin vaikuttavaan omaan mielikuvaansa alasta. Tarkoituksena on tuoda ajankohtaisesta ilmiöstä uutta tietoa luokanopettajien kentälle. Tutkimus on tärkeä, koska ilmiö on yhteiskunnallisesti merkittävä. Kielteiset mediarepresentaatiot saattavat vaikuttaa negatiivisesti alan arvostukseen, alalle hakeutuvien määrään sekä alan veto- ja pitovoimaan. Lisäksi medialla voi olla vaikutusvaltaa myös opiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittymiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, johon sain vastauksia 49 luokanopettajaopiskelijalta neljästä eri suomalaisesta yliopistosta. Aineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusmetodia hyödyntäen. Tällä tavoin sain tutkittua opiskelijoiden käsityksiä mediaan liittyen vaikutusvallan, totuudenmukaisuuden, representaatioiden, alan arvostuksen ja oman ammatti-identiteetin muodostumisen näkökulmista.
Tulosten perusteella luokanopettajaopiskelijat kokivat uutisoinnin omasta alasta merkityksellisenä, mutta se voitiin nähdä eri tavoin kontekstista riippuen. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat käsittivät opettajan ammattiin liittyvän uutisoinnin kolmen eri kategorian kautta: huolestuttavana, kritisoitavana tai mahdollistavana. Suurin osa opiskelijoista ajatteli, että medialla on negatiivinen vaikutus esimerkiksi alan vetovoimaan ja yleiseen arvostukseen ammattia kohtaan. Mahdollistavana opiskelijat kuitenkin kokivat uutisoinnin vaikutusvallan esimerkiksi alan ongelmien julkituojana. Tätä kautta ajateltiin, että alan haasteisiin vastattaisiin tehokkaammin. Lisäksi omaan ammatti-identiteettiin uutisoinnin ajateltiin vaikuttavan erityisen paljon silloin, kun omaa kokemusta alalta oli vielä vähän. Johtopäätöksenä medialla vaikuttaisi olevan rooli luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten muodostumiselle ja tätä kautta vaikutusvaltaa myös heidän käsityksiinsä tulevasta työalasta. | fi |
dc.format.extent | 53 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | luokanopettajaopiskelijat | |
dc.title | Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404122857 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | uutisointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |