Show simple item record

dc.contributor.advisorVaarala, Heidi
dc.contributor.advisorSuni, Minna
dc.contributor.authorWaala, Rae
dc.date.accessioned2024-04-10T06:13:06Z
dc.date.available2024-04-10T06:13:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94243
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa tutkin S2-opiskelijoiden ja S2-opettajien käsityksiä konekääntimistä korkeakouluympäristössä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia konekäänninkäsityksiä suomea toisena kielenä korkeakoulukontekstissa opiskelevilla ja opettavilla on ja miten osallistujien käsityksien mukaan konekääntimiä tulisi käyttää osana kielenoppimista. Tämän lisäksi tutkin, mistä osallistujien konekäänninkäsitykset ovat peräisin. Tutkielma sijoittuu dialogisen käsitystutkimuksen viitekehykseen. Tutkielman aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, joissa haastattelin kolmea opiskelijaa ja kolmea korkeakouluopettajaa. Opiskelijat opiskelivat suomea muun muassa SIMHE-ohjauspalveluiden (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) toteuttamassa koulutushankkeessa, jossa myös osa haastattelemistani opettajista opetti. Analysoin keräämäni aineiston laadullisen, aineistopohjaisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkielman tulokset osoittivat, että opiskelijoilla ja opettajilla on lähinnä myönteisiä käsityksiä konekääntimistä yleisesti, mutta osa suhtautuu kielteisemmin konekääntimiin osana kielenoppimista ja suosii muita apuvälineitä, kuten tekoälypohjaista ChatGPT:tä, kielenoppimisen apuvälineenä. Osallistujien käsitysten mukaan konekääntimen käytön tulee olla strategista ja harkittua, jotta siitä olisi hyötyä kielenoppimisessa. Huomionarvoista on, että yksikään osallistuja ei ole saanut koulutusta siinä, miten käyttää konekäännintä kielenoppimisessa, vaan heidän tietonsa perustuvat heidän omiin konekääntimen käyttökokemuksiinsa. Tämän perusteella näen tarpeelliseksi sisällyttää konekäänninlukutaidon opetusta osaksi opettajankoulutusta ja täydennyskoulutusta sekä kehittää malli konekäänninlukutaidosta (toisen) kielen oppimisen kontekstiin.fi
dc.format.extent89
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKäsityksiä konekääntimistä suomi toisena kielenä -oppimisessa korkea-asteella
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404102809
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysotietokoneavusteinen kääntäminen
dc.subject.ysotietokoneavusteinen oppiminen
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright