Suomen kieltä oppimassa WordDiven avulla : kielenoppimisohjelmiston käyttäjien käsityksiä ja kokemuksia opiskelustaan
Tutkielmassa tarkastellaan 20:n S2-oppijan kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta ja WordDive-kielenoppimisohjelmiston käyttämisestä. WordDive on samannimisen yrityksen julkaisema multimodaalinen oppimateriaali. Tutkielman tarkoituksena on etsiä WordDiven suomen kielen harjoitusten kehittämiskohteita ja pohtia, miten niitä voisi kehittää.
Tutkimuskysymykset ovat, millaisia käsityksiä ja kokemuksia WordDivea käyttävillä S2-oppijoilla on suomen kielen oppimistarpeista, mitä oppijoiden käsitysten ja kokemusten mukaan WordDivella voi ja ei voi oppia, miten oppijat kokevat WordDiven ominaisuuksien vaikuttavan oppimiseen ja opiskeluun ja miten kielitietoisuus, motivaatio, äidinkieli ja kielenkäyttöympäristöt näkyvät oppijoiden käsityksissä ja kokemuksissa. Käsitykset ja kokemukset määritellään fenomenologisen tutkimusperinteen mukaan. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen kielenoppimisteoria, jonka mukaan erilaiset sosiaaliset, kulttuuriset, vuorovaikutukselliset ja psykologiset tekijät vaikuttavat kielikompetenssiin ja siten siihen liittyviin käsityksiin ja kokemuksiin (Lantholf & Appel 1994: 4–6; Kohonen, Lehtovaara & Jaatinen 2005: 340–344).
Tutkimuksen osallistujat asuvat Suomessa, ja he puhuvat äidinkielinään eri kieliä. Osa heistä on käyttänyt WordDivea useita vuosia, kun taas osa kokeili WordDivea ensimmäistä kertaa osallistuessaan tutkimukseen. Aineistoa keräsin puolistrukturoidun haastattelun ja oppimispäiväkirjojen avulla, ja sen analyysissä hyödynsin teemoittelua ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkielma osoittaa, että oppijoiden kokemukset kielitaitotarpeista ovat yksilöllisiä, ja ne perustuvat kielenkäyttöympäristöihin ja kielitaidon tasoon. WordDiven koettiin tukevan enemmän produktiivisten kuin reseptiivisten taitojen oppimista. Lisäksi sen nähtiin tukevan sanastonoppimista, mutta sen sisältämä sanavarasto koettiin suppeaksi ja morfologisten seikkojen oppimismahdollisuudet heikoiksi. Sosiokulttuurisista tekijöistä kielitietoisuus vaikutti käsityksiin ja kokemuksiin kokonaisvaltaisesti. Motivaatio ja kieliympäristö vaikuttivat erityisesti kokemuksiin kielenkäyttötarpeista, ja äidinkieli vaikutti kielenoppimiskokemuksiin niin fonologian, morfologian kuin semantiikan kohdalla. WordDivea tulisi tutkielman perusteella kehittää laajemmaksi ja eri taitotasot huomioivaksi erityisesti teksti- ja äänimateriaaleja muokkaamalla.
...
Alternative title
Kielenoppimisohjelmiston käyttäjien käsityksiä ja kokemuksia opiskelustaanKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29523]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa
Rukko, Soili (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijat kokivat erilaiset ... -
Oppimista ohjaava palaute lukion S23-kurssin verkko-oppimismateriaalin itsenäisessä opiskelussa
Luostarinen, Aki (2015)Tätä pro gradu -tutkielmaa varten on tuotettu lukion S23-kurssin itsenäisesti opiskeltava verkkokoppimateriaalipa- ketti tehtävineen Otavan Opiston nettilukioon. Itsenäisessä verkko-opiskelussa opettajan ja oppijan ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Käsityksiä konekääntimistä suomi toisena kielenä -oppimisessa korkea-asteella
Waala, Rae (2024)Tässä maisterintutkielmassa tutkin S2-opiskelijoiden ja S2-opettajien käsityksiä konekääntimistä korkeakouluympäristössä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia konekäänninkäsityksiä suomea toisena kielenä ... -
Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
Fahlström, Piia (2023)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan ...