"Iik! Harry Styles!" : nuorten naisten musiikkimakuun ja fanikulttuuriin kohdistuva alentava diskurssi
Teini-ikäisten tyttöjen fanikäyttäytymistä saatetaan kuvata mediassa tai keskustelussa usein hysteerisiksi, hulluiksi tai pakkomielteisiksi. Heidän musiikillisia kiinnostuksenkohteitaan ei myöskään usein pidetä relevantteina tai vakavasti otettavina. ”Fangirl” on käsite, jota käytetään usein halventamaan nuoria feminiinisiä faneja. Tutkielmani tarkastelee, millaista alentavaa diskurssia, eli halventavaa puhetta tyttöjen musiikkimakuun ja fanikulttuuriin kohdistuu. Lisäksi tarkastelen, millaisia positiivisia merkityksiä musiikin kuuntelu ja fanius voivat tarjota tytöille.
Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, eli hyödyntäen aikaisempaa tutkimuskirjallisuutta. Tyttöjen musiikkimakua ja fanikulttuuria on tutkittu pitkälti länsimaisen populaarimusiikin näkökulmasta sukupuolentutkimuksellisin ottein. Musiikin psykologisia vaikutuksia nuoruudessa taas on tutkittu laajasti identiteetin, kehityksen, tunteiden ja ihmissuhteiden kautta.
Tutkielman tuloksena ilmenee, kuinka feminiinisenä nähtyjä musiikkitottumuksia pidetään yhteiskunnallisesti alhaisessa asemassa. Alentavaa diskurssia tuottavat kaikenikäiset ihmiset sukupuolesta riippumatta ja se kohdistuu usein tyttöjen seksuaalisuuteen, tunteikkuuteen ja heidän kiinnostuksenkohteidensa arvoon. Fanikulttuuri ja musiikin kuuntelu on kuitenkin nuorille naisille merkityksellistä niin psykologisesta kuin yhteisöllisestäkin näkökulmasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikin merkitys Lähi-idästä tulleiden nuorten kotoutumiseen
Rytkönen, Aino (2020)Tutkielma käsittelee musiikin merkitystä nuorten maahanmuuttajien kotoutumiseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä musiikki luo Suomeen tulleille nuorille, esimerkiksi tukeeko ... -
”Ja sitte se musiikki, jotenki siitä tulee semmonen olo että ei oo yksin” : musiikin rooli ja merkitykset 19–24-vuotiaiden nuorten arjessa
Kourilehto, Lotta (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia rooleja ja merkityksiä 19–24-vuotiaat suomalaiset nuoret arkipäiväiselle musiikin käytölle antavat, sekä sitä, mitkä eri tekijät voivat olla yhteydessä siihen, millaiseksi ... -
‘’Kyl se stressaa ku ei sua välttämättä nähdä yksilönä’’ : nuorten ulkomaalaistaustaisten naisten identiteetin neuvottelu työelämän vuorovaikutustilanteissa
Malyavko, Olga (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvailla ja ymmärtää nuorten ulkomaalaistaustaisten naisten kokemuksia työelämän vuorovaikutustilanteista, joissa he neuvottelevat identiteettiään. Identiteetin neuvottelua lähestytään ... -
Musiikin yhteys nuorten terveyteen : musiikkimaku voi indikoida alttiutta kehityksellisille ongelmille sekä henkiselle pahoinvoinnille
Kauppinen, Hanna (2021)Tämä tutkielma keskittyy tarkastelemaan aiemman tutkimuskirjallisuuden kautta sitä, miten musiikkimaku on yhteydessä nuorten persoonallisuuteen ja sitä kautta terveyteen. Nuoret kuuntelevat musiikkia paljon ja pitävät sitä ... -
Mikä on hyvää musiikkia? : vanhoillislestadiolaisten nuorten ajatuksia musiikista
Seppänen, Samuli (2016)Tutkielman tarkoituksena oli ottaa selvää vanhoillislestadiolaisten nuorten musiikillisesta maailmankuvasta sekä hankkia konkreettista tietoa heidän musiikillisista tottumuksistaan. Musiikkikasvattajana on tärkeää ymmärtää ...