Musiikin merkitys Lähi-idästä tulleiden nuorten kotoutumiseen
Tutkielma käsittelee musiikin merkitystä nuorten maahanmuuttajien kotoutumiseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä musiikki luo Suomeen tulleille nuorille, esimerkiksi tukeeko musiikki uuden kielen oppimista, sosiaalisten suhteiden luomista kantaväestöön ja identiteetin kehitystä. Samalla tarkasteltiin luoko musiikki nuorille turvan tunnetta ja uskoa tulevaisuuteen uudessa ympäristössä.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusmenetelmällä, koostuen viidestä
Lähi-idästä tulleen nuoren teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat muuttaneet Suomeen 12-15 vuoden iässä ja ehtineet asua Suomessa 3-11 vuotta. Haastateltavat ovat tällä hetkellä varhaisaikuisia. Haastattelurunko koostui kolmesta osasta: haastateltavan taustasta, suhteestaan musiikkiin ja sosiaalisesta identiteetistään. Haastattelujen tavoitteena oli luoda kokonaiskuvaa siitä, millaisia subjektiivisia kokemuksia ja ajatuksia musiikki on luonut ja luo heidän arjessaan heidän kotoutumisprosessin aikana. Haastatteluaineistojen tuloksia verrattiin ja tulkittiin nojaten teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että musiikilla on monenlaisia ja suuriakin merkityksiä nuorten maahanmuuttajien integroitumiseen. Osalla haastateltavista ystäväpiirit muodostuivat yhteisen musiikkimaun myötä ja kokivat tämän myötä olevansa vahvasti osa tiettyä yhteisöä. Suurin osa haastateltavista kokivat suomen kielisen musiikin auttaneen heitä oppimaan kieltä nopeammin sekä ymmärtämään ja oppimaan sitä kautta suomalaista kulttuuria. Musiikki auttoi myös monenlaisten tunteiden käsittelyssä – oli kyseessä sitten esimerkiksi tunnelman kohottaminen, motivaation ylläpitäminen tai kaipuu kotimaahan. Voidaan ajatella, että musiikkia voisi hyödyntää yhä systemaattisemmin nuorten integroimisessa. Samalla, tutkimus antoi laadukasta tietoa Lähi-idän eri
alueiden suhtautumisesta musiikkiin – neljä viidestä haastateltavasta tulivat alueista, joissa musiikki koettiin
’haramina’ eli kiellettynä. Tämän tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä myös musiikkikasvatuksen näkökulmasta,
sillä eri kulttuurien ymmärrys auttaa kasvattajia lähestymään oppilaitaan paremmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Ymmärretään enemmän toisiamme paremmin kuin suomalaiset” : maahanmuuttajataustaisten nuorten kokemuksia vertaissuhteistaan
Amin, Hibaaq (2023)Tässä tutkimuksessa tutkittiin maahanmuuttajataustaisten nuorten vertaissuhteita. Kansainväliset sekä kansalliset tutkimukset ovat osoittaneet, kuinka ystävyyssuhteet jakautuvat usein maahanmuuttajataustaisten nuorten sekä ... -
Nuorten elämää kahden kulttuurin välissä : Out & About ry
Koski-Tuuri, Sini; Tyynelä, Hanna-Henniina (2024)Maisterintutkielma käsittelee suomalaistaustaisia 15-vuotiaita nuoria, jotka asuvat Espanjan Aurinkorannikolla ja elävät kahden kulttuurin välissä. Tutkielmassa selvitämme miten suomalaistaustaiset nuoret kokevat ... -
Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä
Linnonmaa, Anni (2021)Tutkin maisteritutkielmassani, miten musiikki vaikuttaa monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettiin. Halusin selvittää, miten musiikki näkyy monikulttuuristen nuorten elämässä eri konteksteissa ja ryhmissä ja miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.