”Ja sitte se musiikki, jotenki siitä tulee semmonen olo että ei oo yksin” : musiikin rooli ja merkitykset 19–24-vuotiaiden nuorten arjessa
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia rooleja ja merkityksiä 19–24-vuotiaat suomalaiset nuoret arkipäiväiselle musiikin käytölle antavat, sekä sitä, mitkä eri tekijät voivat olla yhteydessä siihen, millaiseksi musiikin roolit ja merkitykset arjessa koetaan. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, millä tapaa musiikki voi arjessa toimia hyvinvointia rakentavana tai heikentävänä tekijänä. Tutkielma toimii Jyväskylän yliopiston MUSICONNECT-tutkimusprojektin työpaketti 3:n pilottitutkimuksena.
Musiikilla on havaittu olevan merkittävä rooli nuoruudessa sen vaikuttaen niin nuoren yleiseen hyvinvointiin (MacDonald, Kreutz & Mitchell, 2012), emootioihin ja tunteiden säätelyyn (Sloboda & Juslin, 2001), identiteettiin (Hargreaves, Miell & MacDonald, 2002) sekä sosiaalisiin suhteisiin (Welch ym., 2014). Arkiseen käyttöön suuntautuvan tutkimuksen avulla voidaankin tarkastella nuorten omaehtoista musiikkisuhdetta sekä sitä, miten se voi toimia hyvinvointia rakentavana tekijänä. Tutkielman teoreettinen viitekehys pitää sisällään nuoruuden ikävaiheen määrittelyn, 2020-luvun nuorisokulttuurin käsittelyn sekä musiikin kuuntelun roolin nuoruudessa. Lisäksi se kattaa niin tunteiden säätelyn, identiteetin kuin musiikin sosiaalisenkin roolin. Tässä tutkielmassa tutkimusmenetelmänä toimii etnografista otetta hyödyntävä haastattelututkimus. Aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea 19–24-vuotiasta nuorta, jotka on rekrytoitu erään suomalaisen suuren kaupungin vapaaehtoisen nuorisotoiminnan piiristä. Aineisto on analysoitu temaattisen analyysin keinoin, jonka pohjalta on muodostettu temaattinen kartta sekä kirjallinen raportti tuloksista. Aineiston analyysin apukeinona on käytetty ATLAS.ti-ohjelmaa.
Analyysin pohjalta voitiin luoda kaksi pääteemaa sisältävä temaattinen kartta. Ensimmäinen pääteema, musiikin henkilökohtaiset ja sosiaaliset strategiat, piti sisällään tunteiden ja toimijuuden sekä identiteetin ja sosiaalisten suhteiden teemat. Toinen pääteema, strategioiden taustalla olevat taustatekijät, piti sisällään tilanteelliset tekijät, sekä yksilölliset tekijät. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten havaintoja musiikin merkityksestä niin tunteiden säätelyn, identiteetin kehittymisen kuin sosiaalistenkin suhteiden apukeinona.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25563]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikki-idolit ja musiikkivideot nuorten arjessa
Väätäinen, Juho-Kusti; Väätäinen, Tiina (2014) -
Musiikki transitionaaliobjektina : musiikin antama turva nuoruusiässä
Pänkäläinen, Miiru (2020)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan aiemman tutkimustiedon pohjalta musiikin kuuntelun antamaa hyötyä ja toisaalta myös haittaa nuoruusikäisille. Tutkielmassa selvitetään teoriaohjaavan ... -
Suomalaisten nuorten aikuisten elämään tyytyväisyyden monet kasvot
Martikainen, Liisa (Jyväskylän yliopisto, 2006)Liisa Martikainen on tutkinut suomalaisten, vuonna 1968 syntyneiden elämään tyytyväisyyden tasoa ja rakentumista. Koko ikäryhmää koskevien elämään tyytyväisyyteen vaikuttavien seikkojen lisäksi Martikainen selvitti naisten ... -
”And maybe I can buy a new album by C.C. Catch" : länsimaisen musiikin kuuntelu ja sen merkitykset neuvostoliittolaiselle nuorisolle 1980-luvulla
Parttimaa, Arina (2023)Kandidaatintutkielma käsittelee länsimaisen populaarimusiikin kuuntelua Neuvostoliitossa 1980-luvulla. Aihetta lähestytään nuorten näkökulmasta haastattelujen muodossa. Tutkielmassa käsitellään valtion suhtautumista ... -
Hiljaisia ääniä : nuorten kokemuksia koronapandemian vaikutuksesta hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen
Panula, Venla; Kiuru, Noona; Pöysä, Sanni; Junttila, Niina; Sorkkila, Matilda; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija (Opetushallitus, 2023)Suomen Akatemian yhteydessä toimivan strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittaman Resilientti koulu ja koulutus (EduRESCUE) -hankkeen tutkijoiden kirjoittamassa raportissa tarkastellaan nuorten kokemuksia koronapandemian ...