Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMikkonen, Tommi
dc.contributor.authorPeiponen, Aapo
dc.date.accessioned2024-04-04T06:22:13Z
dc.date.available2024-04-04T06:22:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94144
dc.description.abstractTutkielmassa kartoitetaan mikropalveluarkkitehtuurin ja konttiteknologian käytön hyötyjä ja haittoja koneoppimista hyödyntävissä sovelluksissa. Tutkimus suoritetaan tapaustutkimuksena, jonka kohteena on Urheilun tietovarannon kehitysprojekti. UTV-projektin tavoitteena on kehittää alusta urheiludatan keräämiselle, hallinnoinnille, ja analyysille. Projektissa kehitettävä UTV-alusta koostuu mikropalveluista ja hyödyntää konttiteknologiaa toteutuksessaan. Alustalle kehitettiin erillinen koneoppimista hyödyntävä artefakti urheiludatan visualisointia varten. Artefaktia ja sen kehitysprosessia verrattiin kirjallisuudesta esiin nouseviin väitteisiin koneoppimisesta mikropalveluarkkitehtuurissa, ja havaittiin että väitteet eivät ole ristiriidassa artefaktin ja sen kehitysprosessin kanssa.fi
dc.description.abstractThe goal of this study is to map out the pros and cons of utilizing microservices and containers in machinelearning applications. The research is conducted as a case study, the target of which is the Sports Data Repository project (shortened as UTV). The goal of UTV-project is to develop a platform for the collection, control and analysis of sports data. The UTV-platform consists of numerous microservices implemented in containers. A separate artefact was implemented into the platform that uses machinelearning to visualize sports data. The artefact and its development process was compared to claims found in literature in order to answer the predetermined research questions. It was observed that the claims in literature are not inconsistent with the artefact and its development process.en
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkonttiteknologia
dc.subject.otherkontainerisointi
dc.subject.othertekoälysovellus
dc.subject.otherdatan esikäsittely
dc.subject.otherkoneäly
dc.subject.otherurheiludata
dc.subject.otherumap
dc.titleKonttiteknologian hyödyntäminen koneoppimissovelluksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404042690
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysotietotekniikka
dc.subject.ysoarkkitehtuuri
dc.subject.ysovirtualisointi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright