Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorStolp, Eveliina
dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorHarju, Lari
dc.date.accessioned2024-04-02T06:53:38Z
dc.date.available2024-04-02T06:53:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94118
dc.description.abstractTämä kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niistä johtopäätöksiä miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla myös pyritään vastaamaan voimassa olevien opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteisiin. Miksaaminen eli äänten yhdisteleminen ja muokkaaminen uudeksi äänimaailmaksi joko livetilaisuuden äänentoistoon tai äänitteen tuottamisen vaiheena on merkittävä prosessi kuultavan musiikillisen tuotoksen kannalta. Miksaamisen sisällyttämistä peruskoulun tai lukion musiikinopetukseen on tutkittu kuitenkin hyvin vähän, jos ollenkaan, eikä ihme, sillä opettajilla on kovin vaihtelevat valmiudet miksaamisen opettamiseen. Tähän puutteeseen tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii vastaamaan. Tutkielman kautta nousi kaksi toisistaan hieman poikkeavaa lähestymistapaa: Miksaamista voidaan sisällyttää melko informaalilla tavalla luovaan musiikilliseen projektiin, kuten sävellysprojektin osaksi, tai sitä voidaan opettaa suoraan teknologiset osa-alueet edellä, kuitenkin käytännön harjoituksia hyödyntäen. Nämä kaksi lähestymistapaa voidaan yhdistää vuorottelemalla luovaa tekemistä ja teknisiä osioita, jolloin on todennäköisempää, että oppija pysyy motivoituneena, mutta samalla teknisiä osa- alueita sisältyy oppimiseen. Digitaalinen äänityöasema eli DAW tarjoaa oivan alustan niin miksaamiseen kuin luovaan työskentelyynkin. Koska aiheesta ei ole suoraa tutkimusnäyttöä ja miksaamisen pedagogiikka on ilmeisesti verrattain vieras konsepti peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa, jatkotutkimuksista olisi hyötyä etenkin käytännön toteutuksina kouluissa. Olen sisällyttänyt tutkielmaan myös joitakin löytämiäni harjoituksia ja oppimateriaalia. Nämä materiaalit ovat avuksi paitsi oppilaan itseopiskeluun, myös opettajan osaamista täydentämään.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofi
dc.subject.othermiksaaminen
dc.subject.otherluova tuottaminen
dc.titleMiksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404022663
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkiteknologia
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysoteknologiakasvatus
dc.subject.ysomusiikkipedagogiikka
dc.subject.ysomiksaajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot