University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hiipakka, Jenna
Date
2018
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden haasteista ja mahdollisuuksista peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkastelun alla ovat musiikin erilaiset merkitykset, ainekohtainen opetussuunnitelma sekä ajankohtaiset kannanotot eri organisaatioilta, foorumeilta ja alan asiantuntijoilta moniuskontoisuuteen sekä koulun toimintakulttuuriin (juhlat) liittyen suomalaista kulttuuriperintöä ajatellen. Tärkeinä lähtökohtina tutkimuksessa ovat Suomen moniuskontoisuutta käsittelevä Kirkon tutkimuskeskuksen tuore julkaisu (2017), islamin uskoon liittyvät musiikkinäkökulmat sekä moniuskontoisuudesta ilmenevät epävarmuudet musiikinopetuksessa. Tarkentavien tutkimuskysymysten avulla pureudutaan sekä opettajien kokemiin konkreettisiin esimerkkitapauksiin ja toimintamalleihin että heidän omiin, yksilökohtaisiin käsityksiinsä uskonnollisen musiikin käytöstä opetuksessa ja uskonnollisten perinteiden kuulumisesta koulun toimintakulttuuriin. Hengellisen musiikin käytöstä ei mainita selkeästi opetussuunnitelmassa (2014), mutta kulttuurisen monipuolisuuden peräänkuuluttaminen musiikin opetussisällöissä kyseenalaistaa tätä ohjeistusta. Erityisesti islam on asettanut suomalaisen uskonnollisuuden määrittelyn uuden tarkastelun alle ja siksi tutkimuksessa pureudutaan tarkemmin käsityksiin musiikinopetuksesta muslimeille. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea musiikinopettajaa syksyllä 2017. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla selvitettiin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden nostamista aiheista peruskoulun musiikinopetuksessa. Haastateltavat opettajat ovat toimineet pitkään musiikinopettajina itähelsinkiläisissä kouluissa. Moniuskontoinen oppilasmateriaali ei ole suurin haaste, mikä aiheuttaa tutkimustulosten mukaan haastavuutta opetustyössä. Kuitenkin kristilliseen perinteeseen pohjautuvaa ohjelmistoa musiikinopetuksessa ja koulun juhlissa pyritään käyttämään hienotunteisesti ja määrällisesti vähän. Virsiä ja hartaimpia lauluja musiikintunneilla ei käytetä välttämättä ollenkaan. Koulun juhlista erityisesti joulu nostaa selkeimmin esille moniuskontoisuuden aiheuttamat, toisinaan ristiriitaiset, näkökulmat erityisesti laulettavasta ohjelmistosta, mikä johtaa eriäviin toimintamalleihin kouluissa. Haastateltavien opettajien mukaan oppilaiden vanhemmat valittavat kuitenkaan harvoin musiikintunneilla käsitellyistä kappaleista ja vain yksittäistapausten kohdalla on törmätty musisoinnin kiellettävyyden kannalta haasteisiin. ...
Keywords
moniuskontoisuus monikulttuurisuus musiikkikasvatus uskonto islam kristinusko musiikki opetus peruskoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801231312

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa 

    Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ...
  • Opettajan mahdollisuudet oppilaan toiminnanohjauksen tukemiseen musiikinopetuksessa 

    Ylönen, Elisa (2023)
    Tässä tutkielmassa selvitän, mitä tarkoitetaan toiminnanohjauksella ja miten sen kehitystä voi tukea. Erityisesti keskityn siihen, millaisia mahdollisuuksia opettajalla on vaikuttaa oppilaan toiminnanohjaukseen ...
  • Romanilasten ja -nuorten motivaatio peruskoulun musiikinopetuksessa 

    Aaltonen, Henna (2008)
  • Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa 

    Pitkänen, Anniina (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa ...
  • Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa 

    Salonen, Suvi (2019)
    Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko myös kysymys, jonka tavoitteena on ymmärtää, mikä on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhmän musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre