"Luin oppikirjoja ja kirjaimellisesti pänttäsin asioita" : vieraiden kielten opettajaopiskelijat kielen oppimista ja opettamista pohtimassa
Alanen, R., Kajander, K., & Nyman, T. (2013). "Luin oppikirjoja ja kirjaimellisesti pänttäsin asioita" : vieraiden kielten opettajaopiskelijat kielen oppimista ja opettamista pohtimassa. AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 5, 24-40. https://journal.fi/afinla/article/view/8737
Published in
AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaDate
2013Copyright
© 2013 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Portfolios have been used for a number of years in language teacher education to support and nurture pre-service teachers’ reflective thinking. Combined with the European Language Portfolio (ELP), portfolio provides a powerful tool for students to critically examine their beliefs about languages, language learning and teaching. In the study, the language learning biographies of 29 first-year language teacher students at the first stage of constructing their student teacher portfolios were analyzed to examine the meanings underlying the students’ experiences with language learning in the past. The findings reveal a sharp difference between meanings associated with L2 learning in and out of the classroom: in the classroom context, L2 learning was mainly associated with school achievement and grades whereas no such meanings were attached to it outside the classroom. The teacher was widely regarded as a source of inspiration and motivation but the overall association of L2 learning with school achievement raises the question of what teachers are actually perceived as promoting: good grades, love of other languages and cultures, or both?
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryISSN Search the Publication Forum
1798-7822Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/8737Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22975509
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
"Nyt ymmärrän, että opettajaksi tullaan vasta työssä" : vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden ajatuksia opettajan vastuusta
Nyman, Tarja; Kajander, Kati; Alanen, Riikka (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018) -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
Holopainen, Emmi (2019)Tämä tutkimus keskittyi selvittämään, millaisia uskomuksia eräässä suomalaisessa yliopistossa opiskelevilla vieraiden kielten pääaineopettajaopiskelijoilla on kielten oppimisesta. Sen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ... -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ...