Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus keskittyi selvittämään, millaisia uskomuksia eräässä suomalaisessa yliopistossa opiskelevilla vieraiden kielten pääaineopettajaopiskelijoilla on kielten oppimisesta. Sen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta kyseisistä uskomuksista, sillä ne ovat merkittävä tekijä kielten opetuksessa. Tutkimuksella oli kaksi päämäärää: (1) selvittää millaisia kielten oppimiseen liittyviä uskomuksia tutkittavilla opiskelijoilla on sekä (2) verrata tuloksia samankaltaiseen tutkimukseen, joka on toteutettu Turkissa (Altan 2006), ja kartoittaa voidaanko näitä tuloksia toistaa tai laajentaa muihin kansallisuuksiin. Tämä tutkimus toteutettiin kertaluontoisella, suljetulla verkkokyselyllä, ja siihen osallistui englannin, ruotsin, venäjän, saksan ja ranskan pääaineopiskelijoita. Analyysi kuitenkin keskityttiin ainoastaan englannin, ruotsin ja venäjän opiskelijoihin, sillä saksan ja ranskan opiskelijoita ei osallistunut tarpeeksi suurta määrää. Tulokset osoittivat, että osallistuneilla opiskelijoilla on joukko erilaisia uskomuksia kielten oppimisesta, joiden pätevyysaste vaihteli, sekä vertailtavien kieliryhmien väliltä löytyi paljon yhtäläisyyksiä, minkä osoitti uskomuksista muodostunut, hyvin samankaltainen kokonaiskuva ryhmien välillä. Lisäksi tulosten vertailu paljasti, että jokaisen ryhmän uskomuksista muodostui heille ominaisia piirteitä. Tulosten vertailu Altanin (2006) tutkimuksen kanssa toi ilmi odotettua vähemmän samankaltaisuuksia ja enemmän eroavaisuuksia suomalaisten ja turkkilaisten opiskelijoiden ja heidän kielenoppimiseensa liittyvien uskomusten välillä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4767]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
‘I don’t feel like I’m studying languages anymore’ : Exploring change in higher education students’ learner beliefs during multilingual language studies
Pirhonen, Hillamaria (Routledge, 2022)To educate multilingual global citizens and follow the multilingual turn in language education, universities are faced with the challenge of developing their language pedagogies. This article reports on a study conducted ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)Учёные,исследующие освоение второго/иностранногоязыкасточкизренияразличныхтеоретическихтрадиций,утверждают,что взаимодействие играет важную роль вподдержке развития навыков второго/иностранногоязыка учащимися.Предметом ... -
Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2
Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ...