Aivot rulaa : musiikki oppimisen edistäjänä
Kandidaatintutkielmani on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on selvittää, miten musiikki ja sen harjoittelu vaikuttavat aivoihimme ja mitä siirtovaikutuksia musiikilla on oppimiseen ja samalla muihin oppiaineisiin. Musiikin on nimittäin todettu vaikuttavan aivoihimme rakenteellisella tasolla aktivoiden useampaa aivoaluetta kerrallaan - siis saavan aivomme toimimaan loistavasti. Musiikissa vaadittavia aivoalueita tarvitaan muidenkin taitojen oppimisessa; kuten kielissä, matematiikassa ja taito- ja taideaineissa. Musiikin auttaessa meitä muiden taitojen oppimisessa, voidaan puhua positiivisista siirtovaikutuksista.
Oppimisen taustalla vaikuttavat perimä ja ympäristö ja näitä oppimisen taustatekijöitä käsittelen perimän osalta musikaalisuus -käsityksen ja geenien vaikutusten näkökulmasta, kun ympäristön vaikutukset painottuvat varhaisiän musiikkikasvatukseen. Varhaisiän musiikkikasvatuksen rooli tutkielmassani on musiikin myöhempää oppimista tukeva ja oppimisvaikeuksia ennaltaehkäisevä. Tutkielmani kohderyhmä painottuu muutoin peruskouluikäisiin.
Vaikka aivotutkimuksessa voidaan todentaa musiikin myönteiset, kognitiivisia taitoja edistävät vaikutukset sekä musiikin säännöllisen harjoittelun olevan positiivisessa yhteydessä myös muissa oppiaineissa pärjäämiseen, on musiikintutkimuksen kuitenkin vaarana jäädä liian abstraktille tasolle. Tutkimusongelmani kiteytyykin markkinaliberaaliin, työelämäorientoituneeseen käsitykseen kasvatuksesta, jonka mittauskeskeiseen maailmaan musiikkikasvatus ei istu. Näin ollen tuntimäärällisesti riittävä ja laadukas musiikkikasvatus on muiden taito- ja taideaineiden ohella uhattuna.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää"
Lindén, Sonja (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää musiikin merkitystä ja käyttötapoja taito- ja taideaineiden opetuksessa peruskoulun luokilla 1–4. Lisäksi tehtävänä on kartoittaa minkälainen merkitys opettajankoulutuksella, ... -
Musiikin opiskelun siirtovaikutuksia : katsaus empiirisiin tutkimuksiin
Eerola, Päivi-Sisko (Sibelius-akatemia, 2014)The impact of music education on nonmusical abilities has been assumed for many years, bur empirical evidence from systematically conducted studies is scarce and scattered. This is the first review in Finnish of empirical ... -
Taitamisen tiede - tietämisen taide : taidon oppimisen arkkitehtuuri
Rissanen, Marjo (University of Jyväskylä, 2016)The purpose of this research was to study skill learning and the meaning of the art and skill subjects in Finnish comprehensive school. During the last decade, there have been many discussions in the media about the ... -
Musiikin verkkoyhteisöt : epämuodollisen musiikin oppimisen uusi tutkimuskenttä
Myllykoski, Mikko (Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry., 2009)Perinteisesti oppilaan ja opettajan välistä lähiopetusta on pidetty oppimisen edellytyksenä. Koulujen ja oppilaitoksien tarjoama muodollinen koulutus on ollut pitkään tästä syystä myös oppimista tutkivien tutkijoiden ... -
Musiikin toimintaympäristö lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen tukemisessa
Jurkka, Eveliina (2017)Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää musiikin oppimisympäristö, jonka avulla voidaan vahvistaa lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen taitoja. Tutkimus on laadullinen design-tutkimus. Tutkimuksessa kehitetään seitsemän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.