dc.contributor.advisor | Leppäniemi, Matti | |
dc.contributor.author | Tenko, Jasper | |
dc.date.accessioned | 2024-03-20T06:56:19Z | |
dc.date.available | 2024-03-20T06:56:19Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93975 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ostajan näkemys palvelullistamisesta,
jossa tarkastellaan erityisesti koettua arvoa, hyötyjä, haittoja sekä riskejä, tarpeita, odotuksia sekä ostopäätökseen johtavia tekijöitä.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla, jonka tutkimustyypiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltaviksi valittiin palvelullistamisen saralla toimivia ostajia, joilla oli omakohtaista kokemusta aiheesta.
Haastattelun aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti, jossa pyrittiin löytämään
teorian pohjalta yhteneväisyyksiä sekä myös täysin uusia näkökulmia aiheeseen.
Palvelullistaminen koetaan kannattavana toimintamallina, joka edistää kilpailukykyä, syventää asiakassuhteita sekä mahdollistaa ydinosaamiseen keskittymisen. Palveluita liitetään kasvavissa määrin tuotteisiin toimialasta ja sekä
markkinasta riippumatta, joten palvelullistamisen esiintyvyys ja soveltaminen
nähdään olevan merkittävässä kasvussa. Jatkuva kehitys, kiristyvä kilpailu sekä
merkitykselliset arvot kuten vastuullisuus, ovat avain asemassa palvelullistamisen kasvussa. B2B-näkökulmasta tärkeimpinä palvelullistamisen kasvuun ja
kannattavuuteen vaikuttavina tekijöinä ovat resurssien optimointi ja ydinosaamiseen keskittyminen.
Tutkielma lisää tietoisuutta palvelullistamisesta yleisellä tasolla, erityisesti
ostajan näkökulmasta, josta ei ole aiemmin suoritettu tutkimusta. Tulokset laajentavat mahdollisesti yritysten ostajien ja myyjien käsitystä palvelullistamisen
osallisuudesta ja lainalaisuuksista nykypäivän kovan kilpailun markkinoilla.
Yrityksen voivat mahdollisesti kehittää omaa tekemistään palvelullistamisen saralla sekä välttää ongelmakohtia tämän tutkimuksen tuloksia apuna käyttäen. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | palvelullistaminen | |
dc.title | Ostajan näkemys palvelullistamisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403202489 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | en |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | yritykset | |
dc.subject.yso | hankinta | |
dc.subject.yso | ostot | |
dc.subject.yso | palvelut | |
dc.subject.yso | ostajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |