Ostajan näkemys palvelullistamisesta

Abstract
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ostajan näkemys palvelullistamisesta, jossa tarkastellaan erityisesti koettua arvoa, hyötyjä, haittoja sekä riskejä, tarpeita, odotuksia sekä ostopäätökseen johtavia tekijöitä. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla, jonka tutkimustyypiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltaviksi valittiin palvelullistamisen saralla toimivia ostajia, joilla oli omakohtaista kokemusta aiheesta. Haastattelun aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti, jossa pyrittiin löytämään teorian pohjalta yhteneväisyyksiä sekä myös täysin uusia näkökulmia aiheeseen. Palvelullistaminen koetaan kannattavana toimintamallina, joka edistää kilpailukykyä, syventää asiakassuhteita sekä mahdollistaa ydinosaamiseen keskittymisen. Palveluita liitetään kasvavissa määrin tuotteisiin toimialasta ja sekä markkinasta riippumatta, joten palvelullistamisen esiintyvyys ja soveltaminen nähdään olevan merkittävässä kasvussa. Jatkuva kehitys, kiristyvä kilpailu sekä merkitykselliset arvot kuten vastuullisuus, ovat avain asemassa palvelullistamisen kasvussa. B2B-näkökulmasta tärkeimpinä palvelullistamisen kasvuun ja kannattavuuteen vaikuttavina tekijöinä ovat resurssien optimointi ja ydinosaamiseen keskittyminen. Tutkielma lisää tietoisuutta palvelullistamisesta yleisellä tasolla, erityisesti ostajan näkökulmasta, josta ei ole aiemmin suoritettu tutkimusta. Tulokset laajentavat mahdollisesti yritysten ostajien ja myyjien käsitystä palvelullistamisen osallisuudesta ja lainalaisuuksista nykypäivän kovan kilpailun markkinoilla. Yrityksen voivat mahdollisesti kehittää omaa tekemistään palvelullistamisen saralla sekä välttää ongelmakohtia tämän tutkimuksen tuloksia apuna käyttäen.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403202489Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share