Ostajan näkemys palvelullistamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ostajan näkemys palvelullistamisesta,
jossa tarkastellaan erityisesti koettua arvoa, hyötyjä, haittoja sekä riskejä, tarpeita, odotuksia sekä ostopäätökseen johtavia tekijöitä.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla, jonka tutkimustyypiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltaviksi valittiin palvelullistamisen saralla toimivia ostajia, joilla oli omakohtaista kokemusta aiheesta.
Haastattelun aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti, jossa pyrittiin löytämään
teorian pohjalta yhteneväisyyksiä sekä myös täysin uusia näkökulmia aiheeseen.
Palvelullistaminen koetaan kannattavana toimintamallina, joka edistää kilpailukykyä, syventää asiakassuhteita sekä mahdollistaa ydinosaamiseen keskittymisen. Palveluita liitetään kasvavissa määrin tuotteisiin toimialasta ja sekä
markkinasta riippumatta, joten palvelullistamisen esiintyvyys ja soveltaminen
nähdään olevan merkittävässä kasvussa. Jatkuva kehitys, kiristyvä kilpailu sekä
merkitykselliset arvot kuten vastuullisuus, ovat avain asemassa palvelullistamisen kasvussa. B2B-näkökulmasta tärkeimpinä palvelullistamisen kasvuun ja
kannattavuuteen vaikuttavina tekijöinä ovat resurssien optimointi ja ydinosaamiseen keskittyminen.
Tutkielma lisää tietoisuutta palvelullistamisesta yleisellä tasolla, erityisesti
ostajan näkökulmasta, josta ei ole aiemmin suoritettu tutkimusta. Tulokset laajentavat mahdollisesti yritysten ostajien ja myyjien käsitystä palvelullistamisen
osallisuudesta ja lainalaisuuksista nykypäivän kovan kilpailun markkinoilla.
Yrityksen voivat mahdollisesti kehittää omaa tekemistään palvelullistamisen saralla sekä välttää ongelmakohtia tämän tutkimuksen tuloksia apuna käyttäen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Keskeiset SaaS-ohjelmiston valintaan vaikuttavat tekijät yksityisellä sektorilla : asiakkaan näkökulma
Jaakkola, Anssi (2021)Erilaisten SaaS-ohjelmistojen (Software-as-a-Service) määrä on kasvanut huo-mattavasti viime vuosina samalla kun perinteisten, kertamaksulla ostettavien ohjelmistojen määrä pienenee. Tämä kandidaatintutkielma on ... -
Asiakastiedon hankkimisen ja hyödyntämisen haasteet it-palvelutuotannossa
Okker, Timo (2016)Asiakastieto on palveluorganisaatiolle tärkeä resurssi, jota hyödynnetään useis-sa liiketoimintaan liittyvissä toiminnoissa ja prosesseissa. Asiakastiedon avulla palveluita tuottavat organisaatiot pystyvät tehostamaan omaa ... -
Information technology integrations in M&A : synergy creation challenges
Vidqvist, Riku (2023)Yritysjärjestelyjä ja yritysostoja, erityisesti fuusioita, toteutetaan keinona saavuttaa epäorgaanista kasvua tai muita etuja, kuten synergioiden luominen kahden liiketoimintayksikön välille. Fuusiot vaativat valtavan ... -
Pk-yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän hankinta
Kolehmainen, Heli; Naukkarinen, Pia (2010) -
Pankkien taidekokoelmat ja kokoelmatoiminnan ydinalueet Suomessa
Kohvakka-Viinanen, Arja (2012)Tämän tutkimuksen kohteena ovat 1800-luvulla ja 1900-luvun alkuvuosina perustettujen, juuriltaan suomalaisten pankkien taidekokoelmat. Pankeista mukana ovat Suomen Pankki, Nordea Pankki Suomi Oyj, Sampo Pankki Oyj, Pohjola ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.